
اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی
مهمترین دوره تحصیلی در تمام نظامهای آموزش و پرورش جهان ، دوره ابتدایی است، زیرا شکلگیری شخصیت و رشد همهجانبه فرد در این دوره، بیشتر انجام میشود. دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آنها مواجه است، نقش مهمی برعهده دارد این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی و اجتماعی کودک، که در خانواده پیریزی شده است. همچنین دورهای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم میگردد و استعدادهای هر کودک بتدریج شکوفا میشود. در اعلامیه حقوق بشر آمده است: هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهرهمند شد. آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات دوره ابتدایی و اساسی است باید رایگان باشد. همچنین آموزش و پرورش اجباری است آموزش حرفهای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط عادی و کامل در دسترس قرار گیرد، تا همه بنابر استعداد خود از آن بهرهمند شوند. از آنجا که شرط ورود به دورههای تحصیلی بعدی دوره ابتدایی است، سرمایهگذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن، زمینه را برای توفیق دانشآموزان در دورههای تحصیلی بعد فراهم کرده و آفت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش میدهد.
برنامه درسی دوره ابتدایی
یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت برنامهریزی درسی است. بدون برنامهریزی، در هیچ دورهای نمیتوان کاری را انجام داد. فرایند تحصیلی در هر دوره تحصیلی با عوامل مختلفی ارتباط دارد. نقش معلم ، ارتباط متقابل دانشآموزان ، وسایل کمک آموزشی، فضای یادگیری ، تواناییهای یادگیرنده و محتوای برنامهدرسی از جمله عواملی هستند که هرکدام بهگونهای خاص در یادگیرنده موثرند.
برنامه درسی مجموعه قواعد و ضوابطی است که به مجموعه عناصر مرتبط با یادگیری منطق و سازمان میدهد. در آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای دانشآموزان باید تعلیمات شایستهای جهت زندگی اثربخش آنها درنظر گرفته شود. از اینرو باید برنامههای این دوره با توجه به اصول ذیل تهیه و اجرا شود:
- با مراحل آموزش و پرورش این دوره هماهنگ باشد.
- با مراحل رشد کودکان این دوره هماهنگ باشد.
- با مدت تحصیل تناسب داشته باشد.
- با پیشرفت علوم و فنون هماهنگی داشته باشد.
- با امکانات اجرائی قابل حصول هماهنگی داشته باشد.
- بهگونهای تنظیم شود که علایق کودکان را به خود جلب کند.
- با روشهای آموزشی این دوره هماهنگ باشد.
- متناسب با نیازهای زندگی کودک و جامعه باشد.
- بین محتوای مواد درسی هر پایه و نیز بین محتوای هر درس در پایههای مختلف، ارتباط منطقی برقرار باشد (صافی،1379، ص54).
اصول آموزش و پرورش ابتدایی
از موارد مهمی که در فرایند آموزش و پرورش ابتدایی باید موردتوجه مدیران و معلمان قرار گیرد، آگاهی از اصول آموزش و پرورش این دوره است. در گزارش مصوبه 1373 کمیسیون دوره پیشدبستانی و دبستانی، اصول ذیل برای این دوره اعلام شده است.
- باید به علاقه کودک به یادگیری توجه کرد و راه یادگرفتن را به وی آموخت.
- باید به تقویت کنجکاوی در کودک پرداخت.
- باید مقدمات شناخت علمی محیط طبیعی و اجتماعی را فراهم کرد.
- باید آموزش مفاهیم اساسی(مکان، عدد ، زمان، علت) موردتوجه قرار گرفته و از این طریق به پرورش تفکر کودک پرداخت(منظور تفکری که بر واقعیتهای عینی و محسوس استوار باشد و کودک شخصا آنها را تجربه کرده باشد.
- باید زمینه را برای شکوفایی علایق و استعدادهای کودک فراهم ساخت.
- باید به پرورش استعداد و ذوق هنری کودکان توجه نمود.
- باید کودک را با مقدمات زبان و ادبیات فارسی آشنا کرد.
- نظر به این که در این دوره کودک به تقلید آگاهانه میپردازد و مربیان خود را الگوی خویش قرار میدهد، باید مربیان واجد فضایل اخلاقی باشند.
- در سالهای پایانی این دوره که آثار بلوغ بتدریج ظاهر میگردد باید کودک را با تحول جسمانی و روانی که شرف وقوع است در حد امکان آشنا ساخت.
- باید به تربیت و ایجاد بهداشتی پرداخت و نکات بهداشتی و ایمنی را به کودک آموخت.
- باید از راه شرکت دادن کودک در اداره مدرسه و سپردن وظایف مناسب به او به پرورش اجتماعی کودک پرداخت و بتدریج این اصل را به فعالیتهای بیرون از مدرسه تسری داد.
- نظر به این که آموزش و پرورش این دوره به وسیله آموزشگاه و خانواده متفقا صورت میگیرد، لازم است میان این دو نهاد همکاری و هماهنگی لازم برقرار گردد.
اهداف دوره ابتدایی (مصوب ششصدوچهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش)
در راستای رسالت و ماموریت آموزش و پرورش و جهتدهی به رشد همهجانبه دانشآموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره ابتدایی به شرح زیر تعیین میشود. مدیران، برنامهریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانشآموزان نقشی برعهده دارند. مکلفند در برنامهریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط بهگونهای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانشآموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد (1-رعایت اصول 12 و 13 قانون اساسی برای اقلیتهای دینی الزامیاست).
اهداف اعتقادی
- اصول دین را میداند و به آن معتقد است.
- خداوند را دوست دارد و او را بهترین یاور و کمک میکند.
- با زندگی انبیا اولوالعزم به ویژه نبیاکرم(ص) و معصومین تا حدودی آشناست و آنان را دوست دارد.
- با معنای معاد آشناست و میداند که انسان در کارهایی که انجام میدهد نزد خداوند پاسخگو است.
- به اولیا دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی احترام میگذارد.
- معنای تولی و تبری را میداند.
- قرآن را از رو میخواند و یا ترجمه برخی از سورهها آشنایی داشته و از حفظ میخواند.
- ترجمه بعضی از احادیث ساده را میداند.
- نماز را به درستی میخواند و با احکام ضروری مربوط به نماز و روزه آشنا است.
- نمازهای وجب را با رغبت میخواند.(برای دختران)
- افراد محرم و نامحرم را تشخیص میدهد و احکام مربوط را رعایت میکند.
- با مسائل مربوط به سن تکلیف و تقلید آشنا است و احکام را در ضرورت میداند و به آن عمل میکند(برای دختران)
- با حلال و حرام است و احکام مربوط را در حد ضرورت رعایت میکند.
- معنای امر به معروف و نهی از منکر را میداند.
- به مجاهدین در راه خدا و شهدا احترام میگذارد.
- زمانها و مکانهای مقدس و مهم را میشناسد.
- به حضور در مسجد علاقه نشان میدهد و آداب آن را میداند.
اهداف اخلاقی
- راستگو و امین باشد.
- مودب و مهربان است.
- به عهد خود پایبند است.
- مظاهر حیا و عفت در او آشکار است.
- احترام به بزرگترها را وظیفه خود میداند و به نظرات آنها توجه میکند.
- از والدین اطاعت میکند.
- شجاع و صبور است.
- تمیز است و پاکیزگی را دوست دارد.
- تکالیف شخصی روزانه خود را شخصا انجام میدهد.
- برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش میکند.
- پوشش اسلامی را دوست دارد و آن را رعایت میکند.
- اوقات فراغت خود را با فعالیتها و بازیهای مناسب پر میکند.
- امیدوار و بانشاط است و از مواجهه با مشکلات نمیهراسد.
- ظاهری آراسته دارد.
- خطا و اشتباه دیگران از کلمات محبتآمیز و دوستانه استفاده میکند.
- برای رفتارهای خود با دیگران دلیل دارد.
- در ارتباط با دیگران از کلمات محبتآمیز و دوستانه استفاده میکند.
- برای انجام کارهای خود و دوستانش را به زحمت نمیاندازد.
- به همکلاسان و همسالان خود در انجام وظایف یادگیری کمک میکند.
- در برابر رفتارهای ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح میکند.
- نظم و انضباط را در خانه، مدرسه و اجتماع رعایت میکند.
اهداف علمی و آموزشی
- نسبت به شناخت پدیدهها کنجکاو است.
- در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی دارد.
- با زبان فارسی آشنایی دارد و میتواند از کتاب و روزنامه استفاده کند.
- به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاعرسانی در زندگی آگاه است.
- ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی میداند.
- مهارتهای اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است.
- با نحوه یادگیری خود تا حدودی آشناست.
- به مطالعه کتاب علاقمند است.
اهداف فرهنگی هنری
- به زیباییهای طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن را دوست دارد.
- در زمینههای هنری از زیبایی در پدیدههای طبیعی الگو میگیرد.
- از مشاهده آثار هنری لذت میبرد.
- ذوق و خلاقیت هنری خود را در انجام فعالیتها نشان میدهد.
- سنتها، پدیدیهها و آثار موزون را دوست دارد.
- با برخی از آثار معروف هنری آشنا است.
- به خواندن اشعار و قصههای مناسب علاقهمند است.
- برخی از آداب فرهنگی و اجتماعی اسلامی ایرانی را میداند و برای آنها ارزش قائل است.
اهداف اجتماعی
- وظایف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسایگان میداند.
- اعضای خانواده خود را دوست میدارد و در انجام کارها به آنها کمک میکند.
- به معلمین و اولیای مدرسه احترام میگذارد.
- به حق خود قانع است و حقوق دیگران را رعایت میکند.
- برای بدست آوردن حق خود از راههای درست تلاش میکند.
- همکلاسیهای خود را دوست دارد و به آنها کمک میکند.
- همکاری با دیگران را دوست دارد.
- در بازیها و فعالیتهای گروهی شرکت میکند.
- مقررات مدرسه را میداند و به آنها عمل میکند.
- به رعایت مقررات اجتماعی علاقه نشان میدهد.
- به انجام وظایف و مسئولیتهایی که برعهده او میگذارند، پایبند است.
- نظرات اصلاحی دیگران را مورد خود میپذیرد.
- اشتباهات دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر میدهد.
- در برابر خدمت دیگران قدرشناس است و از آنها تشکر میکند.
- آداب سخن گفتن را رعایت میکند.
- خدمت کردن به میهن و مردم خود را دوست دارد.
اهداف زیستی
- از حواس خود به خوبی محافظت و استفاده میکند.
- در نشستن و راه رفتن و استفاده از قوای بدنی به درستی عمل میکند.
- بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت میکند.
- در حفظ محیط زیست کوشا باشد.
- با تمرینها و بازیهای مناسب، قابلیتهای جسمی خویش را افزایش میدهد.
- نکات ایمنی را میداند و رعایت میکند.
- اهمیت مصونیت در برابر امراض را درک میکند.
- در حفظ و سلامتی خود و دیگران تلاش میکند.