وبلاگ

زبان، به عنوان گویاترین تعریف از هویت یک فرهنگ، دارای اهمیت بسیار حیاتی و مهمی می‌باشد. با توجه به اینکه هفته پیش رو هفته بزرگداشت شاعر بلند آوازه ایران زمین ابوالقاسم فردوسی است، به عنوان ادای احترام به روح روشن ایشان، در این نوشتار سعی می‌کنیم، نکاتی را به شما یادآوری کنیم تا شما نیز با رعایت کردن آنها، همچون حضرت فردوسی به زنده کردن زبان پارسی و آراستگی هرچه تمام آن بکوشید.

از آنجایی که طبق حدیث پیامبر اکرم که می فرمایند:  «اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ» علمی که در کودکی به انسان آموخته می‌شود، ماندگاری قطعی و بیشتری دارد. اینجا نیز بهترین بستری که برای زنده نگهداشتن عشق به زبان فارسی داریم، علاقه‌مندسازی و آموزش دهی به کودکان سرزمینمان میباشد. و حالا، سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چه طور می توانیم کودکمان را به زبان فارسی علاقه مند کنیم؟

لالایی‌ها
 تحقيقات بسیاری، حکایت از این مورد می کند که ۵ سال اول زندگی کودک و به خصوص چند ماه ابتدایی تولدش نقش به سزایی در ایجاد ناخودآگاه او دارد.کودکانی که در نوزادی رها شده‌اند و یا مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفتند، ممکن است در بزرگسالی با مشکلات و اختلالات روحی‌‌ای، مواجه شوند که بعد از رجوع به روان درمانگر ریشه تمام آنها در دوران کودکی شناخته شود. بنابراین در اهمیت دوران نوزادی و آینده ساز بودن آن برای ما شکی نیست. 
لالایی ها و نغمه های مادرانه، نخستین عواملی هستند که بین انسان و زبانِ مکانی که در آن متولد شده است علاقه ایجاد می کنند.
دنیای اسرار آمیز کتاب‌ها
کودکان هر آن چیزی را که ببینند فرا می گیرند اگر شما را به عنوان والدین افرادی کتابخوان ببینند کتاب خواندن جزئی جدایی ناپذیر از سبک زندگی آنها می‌شود. هم‌چنین خوشبختانه امروزه برای تمام بچه ها حتی از چند ماهگی کتاب های متناسب با سن و روند رشد آنها، در کتابفروشی ها موجود است. با لحنی آرام و شیرین برای بچه ها کتاب بخوانید و اجازه بدهید گوش های آنها به شنیدن کلمات شیرین دنیای خیال آشنا شود. و پس از اینکه خود آنها قادر به سواد خواندن و نوشتن شدند در مناسبت‌های مختلف برای آن ها کتاب هدیه بخرید.

در ادامه چند نمونه از بهترین کتاب هایی که می توانید به فرزند دبستانی خود هدیه بدهید را معرفی می کنیم:
مجموعه دوست عزیزم خدا به قلم محمد مهاجرانی.
روزه کله گنجشکی به قلم فاطمه مهدی رستم.
داستان های موموشی به قلم کلر ژوبرت. 
 کافی بپرسی به قلم سونیا سوتو مایر.
نامه‌های گاندو به قلم معصومه یزدانی.
آشنایی کودکان با شعر‌ها و داستانهای کهن.

همزمان با این که کودکتان را با کتاب های روز دنیا آشنا می‌کنید؛ به آنها در مورد آثار کهن به زبان فارسی نیز، آگاهی ببخشید. مجموعه قصه‌های شاهنامه به روایت آتوسا صالحی، یکی از مناسب ترین مجموعه‌هایی است که می‌توانید همراه با کودک خود بخوانید. مجموعه کتابی که داستان‌های شاهنامه را به زبان فارسی روان برگردانده و در میان داستان از ابیات شاهنامه نیز استفاده کرده است.
استفاده از لغات فارسی به جای جایگزین‌های خارجی.
متاسفانه یکی از جدی‌ترین خطرهایی که زبان فارسی را تهدید می‌کند؛ هجوم بی‌امان واژه‌های عربی و فارسی است. متاسفانه بعضی از اقشار تحصیلکرده گمان می‌کنند که اگر از واژگان انگلیسی بیشتری حین صحبت کردن استفاده کنند به اصطلاح عامیانه سوادِ کاری بیشتری دارند، در حالی‌که همین اتفاق، چند صد سال پیش در مورد زبان عربی در کشورمان افتاده بود. اتفاقی که اثراتش را امروزه اینطور می‌بینیم که به ندرت میتوانیم جملاتی را به کار ببندیم و بیان کنیم در حالی که درصد قابل توجهی از آن را کلمات عربی تشکیل نداده باشد.

مسابقه‌ای بین خودمان و کودکمان طراحی کنیم و در آن هر یک از ما سعی کند موضوعی را در حالی شهر دهد که از کمترین واژه‌های غریبه در آن استفاده کرده است.

 به کودکمان، درست‌نویسی را از همان ابتدای دبستان، بیاموزیم.
رعایت آداب نگارشی، یکی از مهم‌ترین اصولی است که به زیبایی و آراستگی هر چه تمام یک متن کمک می کند. همانطور که نخست گفته شد زبان، گویاترین تعریف از هویت یک ملت است. همینطور زمانی که یک فرد سخن می‌گوید به نوعی در حال نشان دادن هویت خود می باشد. چه خوب است با توجه به نوع آموزش این روزها، آموزشی برخط و مجازی می باشد و به پیروی از آن ساعات زیادی از وقت دانش آموز، در بستر همین فضا میگذرد، به او آموزش دهیم که چطور می‌تواند، ویراسته تر مطالبش را در فضای مجازی ثبت کند. از این رو لازم است، مهمترین قواعد نگارشی زبان فارسی را به او بیاموزیم و با او تمرین کنیم. در پست بعدی به توضیح این نکات می‌پردازیم.