وبلاگ

در ادامه‌ی مطالب و نکات گفته شده در قسمت پیش، از رده نکات مقابله با اعتیاد کودکان به فضای مجازی، تبلت‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطی؛ در این بخش نیز به برسی سایر نکات کلیدی خواهیم پرداخت.


در برابر حوصله سررفتگی و ناراحتی‌ها و بهانه‌گیری‌های فرزندتان، تبلت را عامل دفاعی خود نکنید:

اگر از غر زدن‌ها و بهانه‌گیری‌های فرزندتان سریع کلافه می‌شوید؛ و تحمل سروصدای آنها را هنگامی که از تنهایی خسته شده اند و به سبب بازی‌هایشان اثاثیه و وسایل خانه را بهم می‌ریزند ندارید؛ لازم نیست که با دادن تبلت و یا بازی‌های کامپیوتری او را مشغول کنید و به این ترتیب از شر غر زدن او خلاص شوید . شما با این کار اوضاع را خراب‌تر کرده، و در جریان نیستید که فرو کردن کودک در دنیای مجازی و ابزار الکترونیکی، موجب انزوا و گوشه‌گیری و اعتیاد کودک به این وسایل و سرگرمی‌ها خواهد شد. با این روش ممکن است کودک ساکت شود اما این رفتار را آموزش می‌بیند که اگر می‌خواهد حوصله‌اش سر نرود، باید از تبلت استفاده کند. و این موضوع، جنبه‌ی خلاقیت محور کودک را سرکوب خواهد کرد. اینکه کودک می‌گوید چه کار کنم تا حوصله‌ام سر نرود؛ بهترین فرصت برای والدین است تا سرگرمی‌های مفیدی که درنظر دارند به کودک معرفی کنند. تا جایگزین وابستگی او به دنیای مجازی شود و از بیماری‌ها و پیامدهای این وابستگی جلوگیری کنند.


اعتماد به نفس کودکتان را تقویت کنید:

گاهی اوقات کودکان به دلیل کم‌رویی و یا نداشتن استعدادهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر کودکان، به تلفن هوشمند و یا تبلت پناه می‌آورند. و به این بهانه با دیگر کودکان و هم سن‌وسالان خود وارد بازی و مشارکت‌های گروهی نمی‌شوند. بنابراین با جدا کردن کودک از بازی‌های رایانه‌ای و تبلت، قدرت ارتباط گیری و معاشرت با دیگران را در او تقویت کنید. که خب اولین گام در این حوزه، ارتقاء عزت‌نفس در کودکان است. اینکه باور کنند که توانایی و شایستگی هم‌بازی شدن با دیگر کودکان را دارند و می‌توانند حتی رهبری یک گروه دوستانه را برعهده بگیرند. همچنین می توانید برای این هدف، خودتان برای دفعه اول پیش قدم شده و او را با گروه کودکانی که مشغول بازی هستند آشنا کنید.


هنگام پخش شدن تبلیغات تلویزیونی فرصت را غنیمت بشمارید:

احتمالاً کودکان هنگامی که سریال یا برنامه مورد علاقه‌شان در حال پخش شدن است، به گفته‌های شما اهمیت نمی‌دهند و توجهی ندارند. پس صبر کنید تا وقفه‌ای در بین آن ایجاد شود و یا برنامه تمام شود. سپس با یک سرگرمی جذاب یا یک معمای خانوادگی به سراغ کودک بیایید و او را مجاب کنید تا دست از تماشای تلویزیون بردارد و همراه شما شود تا سرگرمی و بازی دیگری را تجربه کند.


نکات لازم را در قالب صمیمیت به کودک گوشزد کنید:

اگر کودکتان هوش کلامی خوبی دارد و مفهوم نکاتی که به او می‌گویید را درک می‌کند؛ می‌توانید معایب استفاده طولانی مدت از تلویزیون و تبلت و در کل تکنولوژی را برای او بیان کنید. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط روانشناسان، ارتباط عاطفی و کلامی با فرزندان و کودکان راه موثری است تا به آنها توضیح دهیم که دلایل بایدها و نبایدها چیست. 

و در نهایت عوارض ناشی از استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی و تکنولوژی را از یاد نبریم:

کمر دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت.

انحنای کمر و ایجاد مشکل در ستون فقرات در اثر شیوه‌های نادرست نشستن. 

تحلیل رفتن استخوان‌ها.

پوکی استخوان در اثر محروم ماندن از نور مستقیم آفتاب.

لخته شدن خون در رگ‌ها در اثر زیاد نشستن.

مشکلات بینایی.

اختلال در وضوح دید، تاری دید.

مشکل داشتن برای حضور در مکان‌های پرنور.

چاقی و اضافه وزن در اثر کم تحرکی.

افزایش اضطراب و افسردگی.

عقب‌ماندگی تحصیلی.

آرتروز گردنی.

کم‌اشتهایی و اختلالات غذا خوردن.

میگرن و سردردهای شدید.


عوارض ناشی از کم‌خوابی.


پرخاشگری های مضمن ناشی از بازی های رایانه ای.

فاصله گرفتن و دور شدن از آموزش، و ترک تحصیل.

کاهش رسیدگی به بهداشت فردی.

 و ده‌ ها مشکل دیگر که از افراط در بازی‌ های رایانه‌ ای و تماشای تلویزیون و تبلت نشأت می‌ گیرند.