وبلاگ

هوش طبیعت ‌گرا

افرادی که دارای این نوع هوش هستند از دنیای گیاهان و حیوانات درک بهتری دارند و معمولاً به طبیعت گردی و کشف طبیعت اطراف شان می پردازند و همچنین به یادگیری درباره موجودات زنده علاقمند هستند این افراد دوست دارند که از گیاهان و موجودات زنده نگه داری کنند و در مورد آنها بیشتر بدانند.
این اشخاص علاقه زیادی به طبیعت و فضایی که در آن زندگی می‌کنند دارند و اغلب اوقات خانه آنها پر از گل و گیاه های زیباست. و همچنین می‌توانند میان موجودات زنده و غیرزنده تمایز قائل شوند و آنها را دسته بندی کنند و نسبت به تغییرات طبیعی مثل گرم و سرد شدن هوا، شکوفه زدن درختان و ...، واکنش نشان می‌دهند.
کودکان باهوش طبیعت گرایی بالا محیط اطراف خود را به دقت مشاهده می کنند دوست دارند در طبیعت به کندوکاو بپردازند و عناصر طبیعی را با دستان خود لمس کنند آنها دوست دارند در مورد طوفان آتش فشان اطلاعات کسب کنند و به داشتن حیوان خانگی علاقه دارند.
در کتاب طبیعت و کودک خردسال آمده است که:«
برای بسیاری از کودکان محیط بیرون خلاقتر ماجراجویانه تر به لحاظ اجتماعی با تعامل بیشتر جذاب‌تر رهاتر و فعال تر از محیط بازی داخل است به علاوه محیط بیرون به خصوص اگر امکان استفاده از مواد طبیعی را بدهد از نظر تحریکات حسی غنی تر است و طیف وسیعتری از مهارت ها و علایق را تامین می‌کند بازی در محیط بیرون در تقویت سواد نیز موثر است درک بهتر دنیای طبیعی را بهبود می‌بخشد هوش طبیعی کودک را رشد می‌دهد و دنیای معنوی او عمق می‌بخشد.»


راههایی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا در کودکان


_به کودک اجازه بدهید که او به گلها آب بدهد.


_انواع تقسیم بندی حیوانات را برایش توضیح دهید و برای پازل‌های تهیه کنید که موضوعاتی همچون حیوانات و پرندگان و گیاهان دارند.

_اگر از حیوانات ترسی دارید ترس خود را به کودکتان منتقل نکنید.

_باغبانی از جمله فعالیت‌هایی است که می تواند توانایی های متعددی را در کودکان تقویت کند و بهانه خوبی برای آموزش موضوعات گسترده‌ای برای آنها باشد.

_خانم دکتر افسانه کریمی روانشناس کودک در رابطه با تقویت هوش طبیعت گرای کودک پیشنهاد می‌دهند که اجازه بدهیم کودکان در آشپزخانه تحت نظارت ما حضور داشته باشند به آنها مسئولیت بدهیم و درباره آن مسئولیت باهم حرف بزنیم اجازه بدهیم که کودکان شاهد تغییر مواد غذایی باشد زیرا آشپزخانه آزمایشگاه شیمی و فیزیک بچه‌هاست. کودکانی که شاهد تغییرات فیزیکی و شیمیایی ساده در آشپزخانه هستند هوش طبیعت گرا و هوش ریاضی قوی خواهند داشت.
بنابراین اجازه بدهیم که کودکان با ترکیب و تجزیه مواد و خصوصیت های مواد غذایی آگاهی پیدا کنند و تغییر شکل مواد مختلف را ببینند. می‌توانیم از آنها بخواهیم که در پختن کیک، درست کردن ژله، درست کردن سالاد و مواردی از این قبیل با ما همراه باشند.
ضمن اینکه در تمام رویکردهای آموزشی دنیا مانند والدروف مونته سوری و...، تجربه نان پختن و غذا پختن توسط کودک یکی از فعالیت های لذت بخش و اصلی در رده های سنی مختلف از سه سال به بعد است.
ایشان پیشنهاد می‌دهند که با فرزندتان در خانه آزمایش زیست شناسی کنید سیب زمینی و یک ظرف آب بعد از چند روز که ریشه ها را مشاهده کرد در مورد نتیجه صحبت کنید.
تقویت صبر و تحمل کودک نگاه دقیق و پژوهشگر تقویت هوش طبیعت گرا و صحبت کردن در مورد مشاهده ها از نتایج این تحقیق است.
زیرا کاشتن و مراقبت از گیاه همراه با آموزش غیر مستقیم و عملی در زمینه رشد گیاهان موجب می شود که هوش طبیعت گرا در کودک ما تقویت شود علاوه بر این تقویت احساس مسئولیت در کودک رشد صبر و تحمل در کودک تقویت رابطه والدین با کودک و رشد هوش کلامی و تبدیل مشاهده به کلمات از نتایج این کار است کودک باید در همه مراحل کاشت آبیاری و غیره اجازه فعالیت داشته باشد و نه اینکه منفعل و صرفاً مشاهده گر والدین باشد.

_بهترین راه برای تقویت هوش طبیعت گرا در کودکان خود این است که از خانه بیرون بروید وزمانی که با کودکان خود به طبیعت رفتید با دقت و اطراف نگاه کنید.


_ کتاب ها و رسانه هایی را که در آنها شخصیت‌های داستان ها حیوانات هستند یا اتفاقات داستان در جنگل و کوه باشد بیشتر دوست دارند.
کودکان باهوش طبیعت گرای بالا از نمایش ها و داستان‌هایی که مربوط به حیوانات است لذت می‌برند افراد تصور می‌کنند که برای افزایش مهارت های طبیعت گرای کودک خود لازم است به کلی زندگی شهری خود را کنار بگذارم و به دامان طبیعت پناه ببرند اما چنین کاری در عمل ممکن نیست و فعالیت های فراوانی وجود دارد که می توانید در محیط زندگی فعلی خود انجام دهید تا هوش طبیعت گرا های شما و کودکتان بهبود یابد افراد دارای این نوع هوش تقریباً شباهت‌هایی به افراد با هوش اجتماعی دارند. یعنی بیشتر وقت خود را در خارج از منزل می گذرانند و به محیط طبیعت افراد خود توجه زیادی نشان می دهند ‌.

_ خاک بازی کردن.این کودکان هوشیاری همراه با و علاقمندی نسبت به تغییرات حتی بسیار کوچک پیرامون خود دارند از کودکی به بازی در باغچه یا به اصطلاح خاک بازی علاقه دارند در نقاشی ها بیشتر کوه درخت حیوان و منظره را ترسیم می‌کنند.



مشاغلی که برای افراد دارای هوش طبیعت گرا مناسب هستند مشاغل زیر می‌باشند:
گیاه شناس، دامپزشک، ستاره شناس،باستان شناس زیست‌شناس، پرنده شناس، جنگلبان