وبلاگ

هوش درون فردی

روانشناسان تیم ویتامین کیو، طبق تحقیقاتی که در مورد افراد دارای هوش درون فردی بالا داشتند به این نتیجه رسیدند که
افرادی که دارای این نوع هوش هستند شناخت و تسلط کافی بر روی ذهن و روحیه خود دارند که به نوعی خودشناسی محسوب میشود این افراد تصویری دقیق از نقاط قوت و ضعف خود دارد همچنین از انگیزه‌ها، امیال، خلقیات درونی خود مانند احساسات و هیجانات آگاهی کامل دارند افراد دارای هوش درون فردی دارای توانایی منضبط کردن خود، درک خود و عزت نفس میباشند. این افراد از انفرادی کار کردن، تفکر کردن، خودآزمایی تحلیل روابط خود با دیگران و ارزیابی توانایی های فردی خود لذت می‌برند.
با توجه به این توضیحات کودکی که دارای هوش درون فردی بالاست ضمن اینکه ارتباط خوبی با خودش دارد از ارتباط گرفتن با دیگران هم لذت می‌برد چون به درستی می تواند آنها را بشناسد.
خانم نفیسه حشمتی، کارشناس ارشد روانشناسی،در توضیح هوش درون فردی در کودکان به این نکته اشاره می‌کند که هوش درون فردی با درونگرا بودن فرق دارد. اگر کودکی دارای هوش درون فردی بالا باشد معمولاً شخصیت مستقلی دارد. می تواند به سادگی خودش را با اسباب‌بازی‌هایی ساده سرگرم کند.و در خلوت و تنهایی خود احساس بدی را تجربه نمی‌کند. برای اینکه هوش درون فردی در کودکان تقویت شود ابتدا لازم است که ما در خودمان این روش را تقویت کنیم زیرا کودک ما از ما تاثیر می پذیرد. این روان‌شناس اعتماد به نفس را مهمترین فاکتور برای ارتقاء هوش درون فردی می‌دانند زیرا می بایست به نفس خود اعتماد کنیم.

مشاغلی که افرادی با هوش درون فردی بالا در آن ها موفق می شوند:
روانشناس و مشاور
معلم و مربی
فروشنده
کارشناس تبلیغات
محقق و پژوهشگر
نویسنده و خبرنگار
مدیریت و رهبری
سیاست‌مداری

تقویت هوش درون فردی در کودک
تقویت هوش درون فردی در کودک از این جهت حائز اهمیت می باشد که اگر کودک شناخت خود و احساسات افکار و آرزوهایش را از دوران کودکی آغاز کند در آینده بهتر می‌تواند به زندگی خود سمت و سو ببخشد و در جهت رسیدن به اهدافش حرکت کند.

بازی های کامپیوتری انفرادی که که در آن کودک به تنهایی باید حل مسئله کند در صورت اینکه محتوای مناسبی داشته باشند و استفاده از آن ها مدیریت شده باشد، می‌توانند به تقویت هوش درون فردی کودک منجر شوند.

از کودک بخواهید که خودش را به جای شخصیت‌های کتاب داستانی که می‌خواند یا کارتون و فیلمی که تماشا می‌کند بگذارد، و بگوید اگر جای آنها بود چه احساسی داشتید چه رفتاری می کرد و چه حرفی میزد؟

تشویق کودک به انشا نوشتن و نوشتن داستان های کوتاه هوش درون فردی او را بالا میبرد.


برای کودک کتابهایی بخوانید که منجر می‌شوند کودک خودش را بهتر بشناسد نسبت به خودش احساس بهتری داشته باشد و خلوت خوب و دلنشینی را تجربه کند. انس گرفتن کودکان با کتاب‌ها و دنیای خیال باعث می‌شود که آنها در تنهایی لحظات شیرینی را تجربه کنند خودشان را به جای شخصیت ها بگذارند و در دوراهی ها و تصمیم ها آنها را همراهی کنند.
کتاب‌های ذکر شده کتاب هایی هستند که خواندن آنهااز این جهت برای کودک شما مفید می باشند: 

کتاب تو فقط شبیه خودت هستی
نویسنده: شونا آینز
مناسب برای سه سال تا شش سال
این کتاب به کودک کمک می‌کند که خودش را بشناسد و شباهتها و تفاوتهایی که با دیگران دارد را کشف کند و در ضمن این نکته دوست داشتنی را به کودک می‌آموزد که می‌بایست خودش را هر طوری که هست بپذیرد و به خود عشق بورزد.

مجموعه کتاب های خود خودم.
این مجموعه کتاب ها به قلم هولد کرویل، کتاب های هستند که به کودک آشنایی با خودش را می‌آموزند. خودی که شامل بدن
، احساسات و افکار و آرزوهای او است.
این مجموعه کتاب های زیر توصیه می‌شوند:
کتاب بدن من مال خودم است. ( مبحث مراقبت جنسی کودک)
کتاب گاهی عصبانی میشوم. ( مبحث خودشناسی در کودکان)
کتاب من و احساس هایم.( مبحث خودشناسی در کودکان)