وبلاگ

در این مطلب به بخشی از مسئولیت خانواده‌ها و والدین عزیز می‌پردازیم. و در رابطه با رشد فکری و تحصیلی دانش‌آموزان چند نکته را مطرح می‌کنیم.

 

تربیت کودکان به ویژه در سنین مقاطع ابتدایی، که با جلوه‏‌ی جدیدی از زندگی اجتماعی برای اولین بار آشنا شده‌اند وبا افراد جدیدی سرکار دارند، بسیار حائز اهمیت است. کودکی دبستانی که برای اولین بار از محیط و فضای امن و کوچک خانواده دور شده و وارد محیط مدرسه می‌شود و با آدم‌های جدیدی آشنا شده و سرکار دارد، نیازمند توجه و تربیت ویژه‌تری است.

 

 

توصیه‌ها و نکات تربیتی کودکان، اولیا را در سازگار کردن کودکشان با جو و محیط مدرسه و درس کمک می‌کند.

 

1-    شرایط تنش‌زا و عامل اضطراب را از کودک خود دور کنید.

 

 

 

دلایل دچار شدن به اضطراب در کودکان متنوع است. که در دانش‌آموزانی حساس با سنینی پایین‌تر، این مشکل می‌تواند در اثر عاملی همچون وابستگی دانش‌آموز به والدینش و در نهایت جدایی او در روز‌های اول مدرسه، از مادر و خانواده‌اش باشد. استرس و اضطراب در کودکان با علائم جسمانی همچون دل‌درد و سردرد و...همراه خواهد‌شد. و در کنار این مشکلات، عوارض روانی نیز به دنبال خواهد‌داشت. البته که رفته رفته این حس وابستگی کم رنگ شده و کودک به محیط جدید خو می‌گیرد. اما اگر متوجه شدید که این وابستگی نه تنها کاهش نمی‌‌یابد، بلکه روز به روز لطمه‌ای که به کودک وارد می‌کند بیشتر می شود و روند عادی زندگی وی را از حاالت طبیعی خارج کرده و دچار اختلال می کند، به برسی و درمان نیاز دارد. درصورتی که این موضوع در اوایل آشکار شدن، درمان و مورد پیگیری قرار نگیرد، از نظر روانی، کودک را در تنگا قرار داده و سطح ایمنی بدنش را نیز پایین تر از حد عادی میاورد.

توجه داشته باشید که اگر هر یک از اعضای خانواده، بخصوص مادر، مضطرب و نگران باشد این ویژگی و احساس را به فرزندان خود منتقل می‌کند. پس برقراری آرامش در محیط خانواده و برای فرزندان آن خانه در ابتدا بر عهده‌ی مادر و در کل حاصل همکاری مادر همراه با پدر هست.

 

 

2-    استفاده از تبلت و رایانه را برای او محدود کنید

 

این روزها استفاده بیش از اندازه کودکان از تبلت و تلفن همراه، موجب درست شدن یک معضل جدی شده است. طبق دریافت‌های پژوهشگران، از تحقیقات متعدد، ذهن کودکان و دانش‌آموزانی که زمان زیادی را صرف بازی و استفاده از تلفن همراه و رایانه می‌کنند، ممکن است دچار تغییرات موضعی و یا دائمی شوند. به ویژه اینکه رشد توانایی‌های خاص و عملکردی همچون تمرکز و توجه را در آن‌ها مختل کرده و به چالش می‌کشد. باید استفاده از تلفن همراه و رایانه برای کودکان تنظیم شده و برنامه ریزی شده باشد. اگر به درستی کنترل نشود باعث اعتیاد دانش‌آموز و کودک به استفاده و همراه داشتن تلفن‌همراه و یا انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.

 

 

3-    برای کودکتان کتاب بخوانید و آنها را به مطالعه عادت دهید

 

اگر پیش از شروع سن مدرسه و در کودکی برای فرزندتان کتاب خوانی را آغاز کنید. و او را به مطالعه عادت دهید؛ با این کار مهارت‌های اولیه خواندن و مطالعه را به او آموزش می‌دهید.

 

 

4-    به کودک خود احترام بگذارید

 

نحوه برخورد و رفتار شما با کودکتان تاثیر بسزایی در پرورش افکار و اعتماد به نفس دانش‌آموز خواهد داشت. برخوردهای سرکوب کننده و خشن همچون سرزنشگری و تحقیر و تنبیه باعث آسیب رساندن به احساسات و دیگر ویژگی‌های دانش‌آموز می‌شود. سعی کنید کودکتان را با صفات پسندیده و با محبت خطاب کنید و از حمایت عاطفی نسبت کودک خود دریغ نکنید.

 

 

5-    به کودک خود آموزش دهید که شکست، بخشی از مسیر موفقیت است وبه معنای ناامیدی نیست

 

بعضی از والدین گمان می‌کنند که موفقیت زمانی ممکن است؛ که هیچ شکستی همراه آن نباشد. و در مسیر پیشرفت تنها باید یک مسیر صعودی را طی کنند. در این صورت دانش‎‌آموز تصویر وحشتناکی را از تحصیل و درس خواندن  و حرکت به سمت رشد و پیشرفت در ذهن و افکار خود خواهد ساخت.

 

 

و در آخر اینکه چرا باید به این پیشنهادات و نکات توجه کرد؟

کودکان، محبت و عشق  و احترام را دریافت و درک می‌کنند و با توجه به اقتضای سنیشان به میزان مختلف آن را می‌طلبند.