وبلاگ

رنگهای گواش و آبرنگ،مداد شمعی، ماژیك، رنگ های انگشتی در تماس با پوست کودک مضر هستند؟

خانم مریم کهباسی، مربی و طراح حوزه کودکان، به این سوال مهم، طبق تحقیقاتش، اینطور پاسخ می‌دهد:
متاسفانه همه لوازم‌های هنری مخصوص کودکان مناسب استفاده کودکان نیستند. طبق اعلام ائتلاف بهداشت و محیط زیست کودکان، قرار گرفتن کودکان در معرض مواد شیمیایی_سمی موجود در برخی از مواد هنری از جمله رنگ‌های گواش، آب رنگ، اکریلیک، چسب، ماژیک، رنگ‌های انگشتی، پاستل‌های روغنی و حلال‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون سردرد و حالت تهوع در درازمدت یا سرطان و یا حتی در موارد شدید و وخیم، منتهی به مرگ شود. ‌
قوانین مالک و بنیانگذار Natural Eearth paint می‌گوید:(کودکان به دلیل اندازه کوچک، متابولیسم بالاتر و سیستم ایمنی نابالغ در معرض این سموم هستند؛ و بسیار اهمیت دارد از رنگ‌های غیرسمی برای کودکان استفاده شود.)
رنگ‌ها و وسایل هنری که سمی هستند از چه موادی تشکیل شده‌اند؟
بیشتر رنگ‌ها و وسایل هنری دارای مواد نگهدارنده برپایه فرمالدئید، رنگ‌های پایه نفتی، مواد افزودنی سمی، فلزات سنگین، پارابن‌ها و فتالات‌ها هستند که همه فقط با قرار گرفتن روی دستان کودکان می‌توانند در منافذ پوست آنها و در جریان خون آنها وارد شوند.
همه می‌دانند که هنر، برای رشد شناختی_عاطفی و فرهنگی کودک ضروری است. به همین دلیل داشتن وسایل هنری ایمن و غیر رسمی بسیار مهم است.
مگ بورن، بنیانگذار Art FEeDS، سازمانی که لوازم‌هنری رایگان و برنامه‌های آموزش خلاقانه را برای بیش از ۵۸ هزار کودک در سراسر جهان فراهم می‌کند می‌گوید:
هنر، به کودکان در مورد حل مسئله خلاقیت، تاب‌آوری عاطفی و تفکر نوآورانه می‌آموزد.
گواش و آبرنگ به طور معمول از مواد سمی تهیه نمی‌شوند. مواد تشکیل دهنده گواش و آبرنگ یکی است و اگر از صمغ عربی یا صمغ نشاسته (دکسترین) تهیه شود ممکن است در کودکان آلرژی‌های پوستی ایجاد کند.
اگر صورت و دستان کودک‌تان را با آبرنگ یا گواش رنگی شد، بلافاصله با آب و صابون بشویید.
آبرنگ‌های مارک آریا، پلیکان، آرت لاین، اونر پریمو و گواش‌های مارک پارس، آریا، پریمو پنتل همگی فاقد مواد سمی و برای کودکان قابل استفاده است.
سعی کنید از خرید آبرنگ یا گواش که برند معتبر ندارند یا محصولات بخصوص چینی که روی بسته بندی آنها نوشته نشده سمی نیست را خریداری نکنید.
در ساخت ماژیک گاهی از مواد سمی استفاده می‌شود. اما به طور معمول حلالهای ماژیک بر پایه الکل است با این حال بسیاری از انواع ماژیک‌ها برای استفاده کودکان زیر سه سال ممنوع است و از ماژیک‌هایی بر پایه حلال آب باید استفاده شود.
موز و پنتر، دو تا از برندهای عالی برای ماژیک‌های غیر سمی است. برندهای بسیاری در بازار هستند که در صورت حلال بودن در آب، تصویر و عکس لباس و دست و آب بر روی بسته بندی را می‌توانید ببینید.
مداد شمعی‌ها و پاستل‌های روغنی، از قدیم بر پایه موم ساخته می‌شدند. اما امروزه برخی برندها از ترکیباتی برپایه مواد نفتی استفاده می‌کنند که برای کودکان سمی و خطرناک است.
استفاده از مداد شمعی‌هایی بر پایه موم برای کودکان یک سال به بالا پیشنهاد بسیار خوبی است.
پریمو یکی از برندهایی است که برای کودکان بالای یکسال، مداد شمعی هایی بر پایه موم عسل تولید می‌کند. قبل از خرید مداد شمعی حتماً روی بسته‌بندی را نگاه کنید و مطمئن شوید نوشته شده باشد که از مواد طبیعی ساخته شده یا غیرسمی است.
در نهایت وقتی برای کودکتان می‌خواهید وسایل نقاشی و رنگ آمیزی تهیه کنید بسیار مهم است که روی بسته‌بندی را بخوانید تا از مواد سمی ساخته نشده باشد و اگر با استفاده از هر ابزار نقاشی کودکتان دچار خارش، التهاب، راش پوستی، سرفه و یا سردرد شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.