وبلاگ

امروزه با توجه به دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به اینترنت و فضای مجازی، متأسفانه آسیب‌هایی این گروه سنی را هدف گرفته است. یکی از این آسیب‌ها، امکان تماشای عکس و فیلم‌های مستهجن است. متاسفانه این موضوع می‌تواند اثرات بسیار زیان‌باری برای جسم و روح فرزندمان داشته باشد.
اگر کودک، به صورت اتفاقی با عکس و فیلم نامناسب مواجه شود، می‌توانیم با صحبت کردن و در صورت نیاز کمک گرفتن از مشاور کودک، پیامد این اتفاق را به راحتی کنترل کنیم. اما اگر این اتفاق با اختیار کودک و از روی میل و کنجکاوی جنسی او باشد، ماجرا، حساس‌تر می‌شود. نخستین مسئله‌ای که مطرح است، این می‌باشد که پدر و مادر، دسترسی کودک را به محتوای نامناسبی که در اینترنت وجود دارد را محدود کنند. روشهای این کار، مفصل در اینترنت، شرح داده شده و با یك سرچ ساده، والدین می‌توانند آموزش ببینید که چطور استفاده فرزند خود از اینترنت را مدیریت کنند.
 :به عنوان والدین یك کودك، لازم است بدانیم 
اگر کودکم، عکس یا فیلم نامناسب دید، با او چه برخوردی داشته باشیم؟

روانشناسان کودك به شما این موارد را توصیه می‌کنند.

یك) احساس منفی، نسبت به فرزند خود پیدا نکنیم. چرا که همین باعث می‌شود او بیشتر از ما فاصله بگیرد و بیشتر وارد وادی‌های خطرناك شود.
این پیام را به فرزندتان بدهید که تهدید و مجازاتی در انتظار او بابت اشتباهی که رخ داده نیست و شما در تلاش هستید که مسئله پیش آمده را به
کمک خودش، حل کنید.
دو) برخورد چکشی نداشته باشیم، یعنی محدودیت مستقیم نداشته باشیم. طوری که او احساس کند گناهکارترین فرد عالم است.
سه)اگر فقط یك بار این اتفاق افتاد و فرزندتان در این باره با شما حرف نزد بهتر است شما آغاز کننده صحبت درباره چیزی که فرزندتان مشاهده کرده، نباشید. چرا که شاید خود او به کلی فراموش کرده باشد. اما اگر او درباره آن موضوع حرف میزد و فکر می‌کرد، حتماً لازم است که راجع به آن موضوع و در مورد آسیب‌هایی که آن فیلم و تصویرها می‌تواند داشته باشد، صحبت کنید و به او آموزش دهید که چطور افکار منفی‌اش را با افکار مثبت، جایگزین کند.
کنار او بنشینید و با حالتی دوستانه به توضیحات او گوش دهید.
و زمانی که کودك‌تان راجع به چیزی که دیده بود با شما صحبت می‌کرد، خونسردی خود را حفظ کنید تا عصبانیت و خشم شما باعث خودسانسوری کودك‌تان نشود.
چهار) گرفتن گوشی او، باعث بیشتر شدن کنجکاوی‌های فرزندتان در این باره می‌شود. یادتان باشد قبل از هر اتفاقی باید نحوه دسترسی فرزندتان به محتوای اینترنت را مدیریت کرده باشید.
پنج) شاید قبل از هر چیز لازم باشد که از روانشناس کودک کمک بگیریم. تا از عوارضی که تماشای چنین محتوایی، برای فرزندمان دارد بکاهیم. 
.
نتایج تماشای عکس و فیلم‌های مستهجن برای کودك:
( اضطراب)
کودک با دیدن محتوایی که مناسب سن او نیست احساساتی همچون ترس و اضطراب را تجربه می‌کند.
( کنجکاوی غلط)
ممکن است که کودک تمایل پیدا کند با تصاویر و فیلم های بیشتری از آن دست مواجه شود و به تبع همین موضوع، آسیب‌های بیشتری به او وارد شود.
( بلوغ زود رس)
 این کار، اگر تکرار شود، می‌تواند منجر به بلوغ زودرس شود.
بلوغ زودرس کودک را از این جهت دچار مشکل کند که بلوغ جنسی و جسمی او زودتر از بلوغ عقلی‌اش اتفاق می‌افتد که این موضوع، نتایج خوبی را برای کودك در پی ندارد. به عنوان مثال کودکی که در سنین قبل از نوجوانی، رفتارهای جنسی از خود نشان می‌دهد، توسط دیگران، مورد سرزنش قرار می‌گیرد و همین سبب سرخوردگی و خشم او می‌شود ‌
بلوغ زودرس گاهی اوقات نیز منجر به کوتاه ماندن قد فرد می‌شود.
( میل به تجربه‌های خطرناک)
ممکن است کودکی که تماشاگر محتوای مبتذل بوده است خود نیز تمایل پیدا کند که اتفاقاتی را که دیده تجربه کند. که این موضوع، تبعات جسمی، روانی و اخلاقی بسیار ناخوشایندی برای او، در پی خواهد داشت.
.
پیشنهاد کتاب‌هایی برای والدین در مورد مبحث مراقبت جنسی از کودک:
کتاب آموزش مسائل جنسی به کودکان
کتاب کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان