وبلاگ

زمان مشخصی  را برای مراجعه به پزشک، برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی کودک در یک سن خاص نمی‌توان تعیین کرد. اما پزشکان توصیه می‌کنند که در دوره‌های زمانی معین با مراجعه به چشم پزشک و معاینه کردن چشم به صورت منظم و تا حدودی برنامه‌ریزی شده؛ موجب مراقبت از بینایی و پیشگیری از بیماری‌های احتمالی شوید.

نباید منتظر بود که کودک خود به مشکلات بینایی‌اش اشاره کند. بلکه باید قبل از بروز هرگونه اختلالی در بینایی کودک، با معاینه کردن چشم کودک هرگونه اختلالی در عملکرد چشم کودک شناسایی و درمان شود. حتی اگر در خانواده سابقه بیماری‌های چشمی را ندارید، بازهم به معاینات مرتب چشم باید اهمیت داد. به ویژه در شرایط کنونی که بیشتر وقت کودکان در تماشای صفحه مانیتور می‌گذرد و این امر باعث این می‌شود که به میزان بیشتری در معرض بیماری‌های چشمی قرار ‌بگیرند. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که بیماری چشمی کودک شناخته نشود و گذر زمان و بی‌توجهی به درمان آن، باعث تشدید شود. در این مطلب به چند راهکار ساده برای مراقبت از سامت چشم کودکان خواهیم پرداخت که از اساسی‌ترین حواس بدن هر فرد و عامل دریافت آموزه‌ها است.

 

1-    کنترل زمان‌های استفاه از تلفن‌های هوشمند و رایانه:

مدت زمانی که کودک به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد و یا به هر دلیل دیگری همچون آموزش‌های آنلاین و مجازی، زمان نسبتا زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه‌ی موبایل و مانیتور می‌کند را مدیریت کنید. و اگر مجبور به صرف یک بازه‌ی زمانی طولانی، برای اختصاص دادن به کارهای ضروری است، می‌توانید این بازه‌ی زمانی را قسمت بندی کنید و در صورت امکان این زمان را در روز تقسیم کنید؛ تا چشم کودک پس از یک تایم مشخص فعالیت کردن، استراحت کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که 41 درصد از خانواده‌ها کودکانی دارند که بیش از 3 ساعت از زمان خود را صرف گذراندن با این لوازم الکترونیکی می‌کنند. و 66 درصد از بچه‌ها دارای تلفن هوشمند یا تبلت هستند. استفاده غیر استاندارد و بیش‌از اندازه از موبایل و تبلت، موجب سوزش و خارش چشم، تاری دید در مرور زمان، سردرد و خستگی‌های مضمن، کاهش تمرکز و بی‌حوصلگی و بیماری‌های گردنی را در پی خواهد داشت.

 

2-    بهره‌گیری از منابع مغذی و خوراکی‌های موثر در تقویت و بهبوددهی بینایی:

 

داشتن رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت بینایی امری ضروری است. و نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی در کودک را کاهش می‌دهد. مواد غذایی حاوی طیفی وسیع از عناصر مورد نیاز بدن همچون: ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات ، مواد خوراکی نظیر ماهی، تخم مرغ، بادام، لبنیات، هویج و پرتغال می‌توانند شما را در مراقبت از چشم‌ها‌ی کودکتان موثر باشند. همچنین می‌توانید خوراکی‌های مفید در سلامت چشم همچون آجیل و حبوبات همچون گردو، انواع بادام، لوبیا قرمز، و عدس و... موثر در پیشگیری از بیماری‌های چشمی تاثیر گرفته از افزایش سن، مرکبات مانند لیموترش، پرتغال و زردآلو و...، ذرت، کدو و از همه مهمتر میزان مناسبی از آب را در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

 

3-    کودک را در مدت مشخصی خارج از خانه بگردانید و اجازه دهید در محیط‌های روشن و فضای باز بازی کند:

وقت گذراندن در محیط خارج از فضای خانه به ویژه در طول روز که آفتاب در آسمان دیده می‌شود و نور طبیعی خورشید در محیط هست؛ موجب می‌شود کودکان ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت چشمانشان را از محیط دریافت کنند.  پس ضرورت دارد که به طور متناوب در طول هفته در معرض نور ملایم خورشید قرار بگیرند تا علاوه بر تاثیرگیری برای رشد بهتر، از فواید آن برای سلامت بینایی هم استفاده کنند. همچنین نبودن زمان طولانی در محیط‌های سر بسته موجب پیشگیری از نزدیک بینی در کودکان می‌شود.

 

4-    کودک خود را به استفاده از عینک آفتابی در محیط‌هایی که با اشعه‌ی مستقیم خورشید سر و کار دارد، تشویق کنید.

 

 

5-    استراحت دادن به چشم‌ها:

در طی یک روز، کودکان فشار زیادی را به چشم خود تحمیل می‌کنند و به خاطر انرژی زیادی که دارند از ابتدای صبح تا آخر شب در حال انجام فعالیت‌های مختلف هستند. و به همین علت به چشمان خود استراحت نمی‌دهند. این مشکل را می‌توان با تنظیم خواب زودتر کودک و مدیریت فعالیت‌های او تا حدودی مدیریت کرد.

 

و در آخر اینکه برخی از والدین با سهل‌انگاری و جدی نگرفتن مراقبت و معاینه از چشمان کودک خود، و با عدم مراقبت و یا دیر تشخیص دادن اختلالات چشمی، موجب تشدید بیماری‌های بینایی در کودکان می‌شوند. با توجه بیشتر به سلامت کودک خود و آموزش روند خودمراقبتی به کودک، در حفظ و ارتقا سلامت کودک خود کمک کننده باشید.