وبلاگ

چه عواملی بر روی رشد قدی کودکان تاثیر دارند؟ نقش هر کدام در رشد و نمو کودک چیست؟تغذیه مناسب: اولین عامل موثر را می توان تغذیه شمرد. اما تاثیر تغذیه بر روند رشد قدی کودکان چگونه است؟ داشتن رژیم غذایی صحیح، و تبعیت از دستورات تغذیه ای مناسب، بر سلامت رشدی کودک و نیز روند قدی کودکان تاثیر مستقیم و محسوسی دارد. به عبارتی موجب می شود فرایند نزدیک شدن کودک به فاکتورهای قدی در حوزه ژنتیکی خود به درستی و در بازه زمانی مناسب طی شود. و قاعدتاً اگر کودک و دانش آموز در سنین پایین، از برنامه غذایی با کیفیت و مفیدی پیروی نکند؛ به اندازه قدی لازم نمی رسد و از حد استاندارد رشد قدی خود با توجه به صفات ارثی و ژنتیکی عقب خواهد ماند. البته این نکته قابل ذکر است که اگرچه عوامل محیطی، تغذیه و فعالیت‌های بدنی بر رشد قدی بی‌تاثیر نیستند، اما نقش جدی و پررنگ ژنتیک را نباید نادیده گرفت.

  استفاده از مکمل ها و داروهای افزایش قد: گاهی تاثیر رسانه ها و تبلیغات های مجازی برای استفاده از مکمل های مختلف به ویژه افزایش قد در سنین متفاوت، افراد زیادی را درگیر خود می‌کنند. باید توجه داشت که در صورت تمایل به استفاده از چنین محصولاتی حتماً مراجعه به پزشک و داشتن دستور پزشکی از یک متخصص تغذیه الزامی هست. والدین نباید بر اساس تاثیر پذیری نادرست از چنین بازاریابی هایی، از اهداف تجاری شرکت های مختلف پیروی کنند. در بسیاری از مواقع هیچ نیازی به وابسته کردن کودک به این گونه داروها نیست. بلکه می‌توان همین ویتامین‌ها و مواد معدنی را از طریق خوراکی های سالم و طبیعی تامین کرد. در صورتی که کودک رشد قدی مناسب و متقارن با سن خود نداشته باشد؛ بر اساس تشخیص و تجویز پزشک، برخی داروهای مکمل در رژیم غذایی وی گنجانده خواهد شد.
 مصرف اندازه شیر یا ماست در برنامه غذایی: کلسیم از تاثیرگذارترین عناصر در رشد قدی استخوانها و رشد مناسب و صحیح اسکلت بدن انسان است. پس با توجه به این نکته، گروه های مختلف لبنیات و شیر و ماست باید در وعده های غذایی کودکان اضافه شود. با عمل به این برنامه غذایی علاوه بر رشد صحیح قد کودک، سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان ها نیز در سنین بالا برای فرزندانتان تضمین خواهد شد. محصولات لبنی از جمله شیر و پنیر و دیگر مشتقات آن، اکثر مواد مورد نیاز بدن از جمله کلسیم، آهن و پروتئین را به بدنتان می رساند و کمبود آن را جبران می کند.
 مصرف اندازه گوشت و ماهی و سویا: این مواد غذایی علاوه بر تأمین ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی روزانه کودکان، منبع مناسبی برای مواد مورد نیاز بدن هستند. و از آنجایی که پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد صحیح هورمون ها، و ساخت سلولهای پوست و عضلات لازم هست؛ اهمیت این مواد بیشتر مورد توجه واقع می شود. همچنین از پروتئین های گیاهی موجود در حبوبات نیز نباید غافل شد.
 کم کردن و یا مصرف نکردن خوراکی های کارخانه ای و صنعتی نامناسب: تنقلاتی همچون چیپس و پفک و دیگر مواد پرچرب و شیرین و نمک سود شده، عاملی آسیب‌رسان بر رشد و نمو استاندارد کودکان می باشد. بلکه می تواند به عنوان عامل مخرب  بافت استخوانی نیز به شمار بیاید. همچنین مضرات نوشابه همچون از بین بردن کلسیم بدن را نباید فراموش کرد. با به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی های گازدار و شیرین و خوراکی ها ی فست فودی و غذاهای نیمه آماده و مضر، به روند صحیح رشد فرزندانتان کمک کنید.
 مصرف میوه و سبزیجات: میزان مناسبی از آبمیوه و میوه ها، علاوه بر کمک کردن به قامت بلند تر، موجب جبران کمبود ویتامین c و مواد معدنی مورد نیاز بدن خواهد شد. همچنین مصرف سبزیجاتی سرشار از آهن و فیبر همچون بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخود فرنگی را از یاد نبرید.
 ورزش موثر و مداوم: ورزش های افزاینده رشد کودک که در راه رسیدن به این هدف موثرند عبارتند از: والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک، یوگا، طناب زنی، شنا دو و تمرینات کششی و... که با تاثیر بر عملکرد صحیح رشد استخوان ها، موجب تقویت صفحه های رشد بدن و در نهایت بلندتر کردن قد کودک می شوند.
 تاثیر خواب در افزایش قد کودکان: از آنجایی که روند رشد بدن و تولید عوامل هورمونهای موثر در رشد قدی افراد در شب و هنگام خواب عمیق انجام می گیرد، پس باید برنامه تنظیم خواب را به شیوه ای صحیح، برای هر کودک در نظر گرفت. برای دستیابی راحت تر به این هدف، یک برنامه روتین را دنبال کنید: شب ها چند ساعت قبل از خواب تمام وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید و خاموش کنید. لباس راحتی را به کودکانتان برای داشتن خوابی آرام تر پیشنهاد دهید. شام را چند ساعت قبل از خواب صرف کنید. و محیط و جو خانه را در حالت تعادل آرام نگه دارید. و در آخر اینکه قرارگیری در محیط‌های پرنور و دریافت مستقیم نور خورشید برای رشد بهتر اسکلت و عضلات را در نظر بگیرید.