وبلاگ

تغذیه مناسب برای ایام امتحانات

ایام امتحانات دانش آموزان فرارسیده است و چالشی که این روزها خانواده ها درگیر آن هستند این است که چگونه می‌توان این ایام را با موفقیت سپری کرد.
برای کسب موفقیت در امتحانات پایانی سال نکات گوناگونی وجود دارد، که ضمن رعایت آنها می توان امید به نتیجه‌ای خوب داشت. اولین گام این است که دانش آموز، خواندن درس ها را به روزهای آخر موکول نکرده باشد و روزهای قبل از امتحان روزهای مرور و تمرین دوباره برای او باشد. که این‌نکته اهمیت و لزوم یک برنامه‌ریزی صحیح درسی را نشان میدهد. دومین نکته این است که دانش آموز از استرس و اضطراب دور باشد زیرا استرس و اضطراب های منفی، فشار روانی اشتباهی را برای دانش آموز به وجود می‌آورند که نتیجه آن، پیامدی نه چندان مطلوب در دروس است. دو نکته بسیار مهم دیگر، ساعت خواب درست و لازم و کافی و تغذیه مناسب می‌باشد.
امروز می خواهیم با شما والدین عزیز در مورد برنامه غذایی‌‌ مناسبی برای فرزند شما که دوران رشد و ایام امتحانات را سپری می‌کند، صحبت کنیم.
۱)با توجه به هرم غذایی.
هرم غذایی اولویتها را برای دریافت مواد غذایی را به ما معرفی میکند. ترتیب گروه اول تا گروه ششم، به ما نشان می‌دهد که میزان مصرف کدام قسمت از هرم باید بیشتر باشد.
۱_ گروه نان غلات
۲_ گروه سبزی ها
۳_گروه میوه‌ها
۴_ گروه لبنیات
۵_ گروه پروتئین‌ها
۶_ گروه چربی و قندها

۲) دانش آموزان به علت قرار گرفتن در سن رشد، نسبت به سایر گروه‌های سنی نیاز بیشتری به دریافت کلسیم دارند. از این رو توصیه می‌شود که به طور پیوسته از لبنیات پاستوریزه شده استفاده کنند.
اما مسئله ای که مطرح می باشد این است که در ساعات قبل از مطالعه از مصرف لبنیات خودداری شود زیرا لبنیات خاصیت خواب آوری دارند و باعث کسلی هنگام درس خواندن میشوند. به همین دلیل مصرف لبنیات، در زمان امتحانات بهتر است که به قبل از تایم استراحت، تعلق بگیرد.

۳) از آن جایی که بعضی از دانش آموزان به علت اضطراب، نتیجه‌ای متناسب با تلاش‌هایشان در ایام امتحانات نمی‌گیرند، خوردن سبزیجاتی همچون کاهو، ریحان، نعنا و میوه‌ی سیب، مصرف عسل و نوشیدن دمنوش‌های آرامش‌بخش، توصیه میشود.

۴) سردرد یکی از از مشکلاتی است که اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همین باعث می‌شوند که نتوانند مطالعه با کیفیتی داشته باشند. یکی از علل مهم سردرد، کم‌آبی بدن است. از این رو مصرف روزانه هشت لیوان آب توصیه میشود.

۵)از خوردن غذاهای سنگین و چرب و تنقلاتی همچون چیپس و پفک در شب قبل از امتحان، خودداری شود، زیرا باعث میشوند که فرد، خواب خوبی نداشته باشد. به جای اینها خوردن مواد غذایی نشاسته دار به اینکه دانش آموز خواب خوبی داشته باشد کمک می‌کند.


۶)نان پنیری که هنگام صبحانه میل میشود، همراه با گردو باشد.

۷) اگر صبح زود و قبل از امتحان میلی به خوردن صبحانه ندارید خوردن کشمش گردو و میوه ای مثل موز که طبیعت گرم دارد توصیه می‌شود.

۸) حلوای سنجد یکی از بهترین حلواهایی است که خوردن آن باعث می‌شود مغز گرم نگه داشته شود. و همین منجر به کیفیت ثبت اطلاعات درسی در ذهن میشود.

۹) کم خونی در دانش‌آموزان از عواملی است که باعث می‌شود سرعت یادگیری و روند تمرکزشان با مشکل مواجه شود. برای رفع این مشکل، باید از آن دسته مواد غذایی که خاصیت خون‌سازی دارد استفاده کرد.


۱۰) خوردن خوراکی های زیر باعث تقویت عملکرد حافظه می‌شوند:
الف) ۲۱عدد مویز ناشتا
ب) انگور قرمز
ج)آجیل‌ها
آجیل ها به علت سرشار بودن از سرشار از انواع ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ و منیزیم، به تقویت عملکرد حافظه منجر می‌شوند.
د)تخم مرغ
و) کندر

۱۱) زمانی که از درس خواندن خسته شدید به این معناست که بدن شما نیاز به استراحت دارد مدت زمان کوتاهی استراحت کنید خوردن قهوه، صرفاً به دلیل کم خواب شدن توصیه نمی شود.

۱۲) در صورت نیاز و صلاحدید پزشک، مصرف مولتی ویتامین های تقویتی صورت بگیرد.

۱۳) خوردن یک عدد خرما قبل از خواب، انرژی‌زا می‌باشد.

۱۴) هنگام امتحان چند عدد خرما همراه خود داشته باشید زیرا قند موجود در خرما باعث میشود که قند خون شما نیفتد.

۱۵) برای رفع خستگی خوردن چای پررنگ توصیه نمی‌شود اما چای کمرنگ می تواند گزینه مناسبی، عنوان نوشیدنی برای کسی که نیاز به استراحت دارد باشد.

۱۶) خوردن میوه‌هایی همچون طالبی،پرتقال، توت فرنگی ،موز بلوبری ،به به انسان کمک می کند که سریع تر فکر کند. که بین همه این میوه ها موز مناسب ترین میوه برای کمک به مغز شما می‌باشد.

۱۷) خوب است که داوطلب،سر جلسه امتحان، بطری آب معدنی کوچک ای با خود به همراه داشته باشد.

۱۸) بین وعده های غذایی در این ایام صبحانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و تحقیقات حاکی از این است که باعث کنترل استرس در دانش آموز می شود.

۱۹)توجه داشته باشیم که اگر همراه با خود سر جلسه امتحان آبمیوه برده‌ایم آن آب میوه آب میوه کم شکر باشد که باعث تشنگی مضاعف نشود.

۲۰)همراه داشتن خوراکی های خیلی شیرین مثل انواع و اقسام شکلات ها و شیرینی ها بر سر جلسه امتحان توصیه نمی شود. زیرا باعث افزایش ناگهانی قند خون و تشنگی می شوند.