وبلاگ

چگونه دانش آموز موفقی داشته باشیم؟

 

همواره یکی از دغدغه های والدین در رابطه با فرزندان خود، موفقیت دانش آموزانشان است.

هیچ مرز و تفاوتی، بین والدینی که دارای فرزند دانش آموز هستند، در رابطه با این موضوع مطرح شده یعنی {موفقیت} نیست. این موفق بودن، اغلب بدین معنا است که فرزند خانواده به اهداف تحصیلی همچون یادگیری و کسب نمرات مطلوب در طی سال آموزشی خود برسد.

پدران و مادران، در راه رسیدن به این هدف، در حد توان خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. با این همه ممکن است که متوجه نقش موثر خود در زمینه های مختلف یادگیری دانش آموز نباشند. حمایت از دانش آموز در راه رسیدن به موفقیت تنها به حمایت مالی و کلاس های مختلف تقویتی نیست. بلکه در مسیرها و زمینه های دیگر، وظیفه ای انحصاری دارا هستند.

اما راهکار های عملکردی و موثر در این راستا کدام هستند؟

 

1-    تعیین اهداف کاربردی و دقیق در مسیر تحصیلی آنها:

اولین و مهمترین فایده ی حرکت در مسیر هدفمندی و داشتن هدف در زنگی برای دانش آموزان، دستیابی و نزدیک شدن به موفقیت برنامه ریزی شده در زنگی عملی آنها است. مشخص کردن یک هدف به طرز هوشمندانه، باعث منظم شدن زندگی می شود. که این امر، موفقیت را در هر زمینه ای به ویژه تحصیلی برای دانش آموزان در پی خواهد داشت. و به آنها تعلیم می دهد که در راستای آنچه می خواهند، به صورت منسجم تلاش و کوشش کنند و پیگیر موفقیت خود باشند.

 

 

2-    مدیریت و کنترل زمان را به کودک خود آموزش دهید:

 

در این قسمت، نقش والدین به طور محسوس تری قابل تامل است. اگر والدین به صورتی مرتب و توئم با نظم رفتار کنند، و در انجام کارها و زندگی عملی خود وقت شناس باشند، این رفتار و اخلاق را در کودک خود نهادینه خواهند کرد. و دانش آموز و کودک آنها بدون هیچ بهانه ای با این قانون در فضای خانه، محیط مدرسه و آموزش، همسو خواهد شد. و به این شیوه از زندگی کردن عادت کرده و به آن خو خواهند گرفت. با پرورش یافتن این عادت خوب در فرزندان، مدیریت زمان برای آنها در زندگی به یک امر ضروری تبدیل شدعه و به این طریق در انجام کارهای مختلف از جمله تفریح و بازی زمان زیادی را بدون توجه به دیگر کارهایشان به انجام بازی اختصاص نمی دهند. ودر کنترل آن به مرور زمان توسعه یافته و ماهر می شوند.

 

 

3-    تشویق و ترغیب دانش آموز به شرکت در فعالیت های فردی و گروهی کلاس درس و مدرسه:

 

شرکت در برنامه های مناسبتی و مختلف کلاس درس و نیز مدرسه ای، دانش آموزان را در جنبه های متفاوت اجتماعی تقویت کرده و نیز روحیه فعال کودک و دانش آموز را توسعه و پرورش می دهد. از سوی دیگر شرکت و همکاری در این نوع فعالیت ها و حضور در جمع های این چنینی، باعث ارتقا سطح درک مطالب آموزشی از سمت دانش آموز، و بالارفتن کیفیت تحصیل و ادراک یادگیری و نیز قوه گفتگو محوری وی می شود. و کودک را یاری می دهد تا ارتباط خود را با معلم و سایر دانش آموزان بهبود بخشد.

 

 

4-    تاکید اهمیت و آموزش دادن به دانش آموز در رابطه با تمرکز حواس و توجه صد در صدی به داده ها و گفته های معلم در سر کلاس:

 

توجه کودک به سخنان معلم در سر کلاس درس، و رعایت سکوت در حین آموزش و جمع کردن حواس در ساعت درسی، نه تنها احترام به معلم را در پی دارد، بلکه باعث رعایت نظم و قوانین کلاسی و یادگریری هر چه بهتر خود دانش آموز و بلکه اطرافیانش می شود.

این موضوع یکی از بهترین راهکارها، برای درک بهتر دانش آموز از مطالب درسی و ماندگاری مطالب در حافظه کودک می شود. همچنین مهمترین عامل در این زمینه، تقویت و توسعه مهارت خوب گوش دادن در دانش آموز می باشد. پس این مسئولیت برعهده والدین است که به دانش اموز خود این مهارت را به خوبی بیاموزند که به جای توجه به اطراف و صحبت کردن با دانش اموزن دیگر، به سخنان معلم خود توجه کرده و تنها به درس اهمیت دهند.

 

 

5-    تعهد داشتن در کار ها و امور مدرسه را به دانش آموز خود یاد دهید:

 

دانش آموز، باید تعلیم داده شود که نسبت به امور تحصیلی خود تعهد داشته باشد. و اگر در مبحثی و یا درسی به صورت بنیادین یا حتی جزئی مشکلی دارد، آن را کنار نگذارد و از آن به سبب وحشتی که دارد دورنشود. به کودکتان یاد دهید که همواره پر قدرت و محکم به مسیر خود ادامه دهد تا به موفقیت برسد و در راه چیزی که می خواهد و هدف او است، ثابت قدم باشد. به گونه ای که با اندک مشکلی، دلسرد و خسته نشود. و یا موانع موجود در راهش را کنار بگذارد و تمام توجهش را به هدفش دهد. و آن مطلب و موضوعی که در آن مشکل دارد را ساده کنار نگذارد، و مهارت خود را در آن زمینه توسعه و گسترش دهد.

 

 

6-    از مقایسه فرزند خود با دیگر همسن و سالانش بپرهیزید:

این کار عملا به معنای عدم محبت و نادیده گرفتن تمام استعداد ها  و توانمندی های کودک می باشد. شما با هر بار انجام دادن این عمل، و گفتن سخنان تخریبی، نقش بسزایی در سرکوب کردن دانش آموز و کم رنگ کردن انگیزه و افزایش حس ناامیدی کودک در زندگی روزمره و دیگر کار های او در حوزه های مختلف خواهید داشت. این موضوع را فراموش نکنید که هرکس توانایی های منحصر به فرد خود را دارد که در زمان و مکان مناسب، و با فراهم شدن شرایط، شکوفا خواهد شد. بلکه به آنها بیاموزید که خودشان باشند و توانایی های منحصر به فرد خودشان را پرورش دهند. نه اینکه از دیگران تقلید کنند. و بیاموزند که راه خودشان را ادامه دهند.

 

 

7-    کودک را به درس گرفتن از اشتباهاتش عادت دهید:

 

با توجه به اینکه درس های زندگی و تجربیات انسان، به بهبود کیفیت زندگی او همواره کمک می کند، نباید از اهمیت این موضوع غافل شویم. به این ترتیب،هم اشتباهات خود را جبران کرده و بهبود می دهیم و هم اینکه از تکرار آن خطا و اشتباهات مشابه آن می توان جلوگیری و پیشگیری نمود.

 

 

8-    مدرسه و یا معلم فرزند خود را، تاحدودی در جریان اتفاقات و تنش هایی که ممکن است کودک را درگیر خود کند و سطح هوشیاری و تمرکز او  و در نهایت یادگیری وی را کاهش دهد را در جریان بگذارید:

 

و از مشورت و راهکار های آن ها نیز استفاده کنید. این موضوع همچنین باعث می شود که معلم و کادر آموزشی مدرسه، با آمادگی رفتاری بیشتری همراه دانش آموز باشند. و در برابر تغییرات احتمالی رفتاری و عملکردی دانش آموزتان واکنش مناسب و برنامه ریزی شده ای داشته باشند.

 

 

در آخر اینکه علاوه بر دانش‌آموز، نباید از تاثیر فراگیر و نقش پررنگ اولیا در زنگی اجتماعی و تحصیلی کودکان غافل بود. این راهکارهای ارائه شده و ده ها ترفند و شیوه روانشناسی دیگر، پرورش دانش آموزی موفق و خلاق را در بردارد.