وبلاگ

اکثر دانش‌آموزان با رسیدن به پایه‌های بالاتر افکار و نظرشان نسبت به درس ریاضی تغییر می‌کند و آن را درسی سخت و خسته کننده می‌دانند. و مدام می‌خواهند این را باور کنند و به دیگران نیز بقبولانند که ریاضیشان خوب نیست و نمی‌توانند عملکرد مناسبی در این درس داشته باشند؛ و یا در این حوزه پیشرفتی کسب کنند. بماند که ریاضی یک درس هوشی است که در برخی کودکان ظهور می‌کند، اما نمی‌توان قطعی در این مورد نظر داد که کسانی که از هوش سرشار ریاضی برخوردار نیستد اصلا نمی‌توانند در آن پیشرفتی داشته باشند و آن را بفهمند. و اما راهکارهای حل این مشکل چیست؟



با تکرار و تمرین زیاد، بچه‌ها را خسته از درس ریاضی نکنید:

ریاضی از درس‌های فرار هست و درصورتی که زمان زیادی سراغ آن نروید دچار فراموشی در برخی بخش‌ها و مباحث خواهید شد. برای رفع این مشکل می‌توانید از فلش کارت یا یاداشت کردن نکات مهم در ابتدای هر فصل استفاده کنید. اما از اصرار ورزیدن برای خواندن طولانی مدت درس ریاضی و تمرین حل کردن پرهز کنید. چراکه ریاضی به تنهایی درسی نسبتا سخت و مفهمومی هست و زمان زیادی را برای درک عمیق می‌طلبد.


کودک و دانش‌آموز را با اهداف حاصل از یادگیری درس ریاضی آشنا کنید:

سعی کنید نکات و جنبه‌های مثبت یادگیری ریاضی در زندگی و کاربرد آن در علاقمندی‌های فرزندتان را مشخص کنید و برای کودکتان آنها را بازگو کنید.


ریاضی را وارد علاقمندی‌های فرزندتان کنید:

سعی کنید محاسبات و فرمول‌های ریاضی را با آنچه فرزندتان دوست دارد و به آنها توجه بیشتری دارد ترکیب کنید. مثلا نحوه حساب کردن امتیازات مسابقات، قیت‌ها، تاریخ‌ها، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و الکترونیکی مربوط به ریاضی و...


از معلم و آموزش دهنده‌ای خوب بهره ببرید:


اگر والدین نمی‌توانند با شیوه‌های جدید آموزشی همگام شوند؛ می‌توانند این مسئولیت را به عهده یک معلم حرفه‌ای و دلسوز قرار دهند. به عنوان مثال معلم خصوصی و به ویژه تدریس‌های آنلاین و آْموزش مجازی بهترین گزینه‌های موجود می‌باشند. یک آموزش مجازی خوب توأم با تصویرسازی بسیار موثر واقع خواهد شد. به ویژه آنکه دانش‌آموز می‌تواند بار ها آنها را گوش کند و نکات اساسی را دریافت کند.


دانش‌آموز را از حل مسائل ریاضی به روش ذهنی منصرف کنید:

حل کردن ریاضیات به صورت ذهنی علاوه بر افزایش درصد خطا، باعث خستگی زود هنگام از رسیدگی به دروس می‌شود. و همچنین موجب اتلاف وقت خواهد شد. چراکه درصورت رسیدن به پاسخ اشتباه باید بارها و بارها حل سوال را تکرار کرد تا در نهایت به پاسخ صحیح رسید. همچنین در ابتدا با سوال‌های ساده دانش‌آموز را بسنجید و تمرین و تکرار منظم داشته باشد تا در گام‌های بعد، ذهن وی عادت به یافتن راه‌حل کند و بتواند سوال‌های دشوارتر را هم جواب دهد.


توجه به گفته‌های معلم و تمرکز داشتن در کلاس‌های ریاضی:

آموختن نکات و مباحث ریاضی در زمانی که معلم در حال تدریس است بسیار تاثیرگذار خواهد بود. چراکه گفته‌های معلم شالوده‌ی تمامی دانسته‌ها و یادگیری‌های دانش‌آموز خواهد بود. و از آنجایی که ریاضی درس پیچیده‌ای است، اگر با گفته‌های معلم متوجه درس نشود، و همان روز درس را یاد نگیرد بی شک از دیگر دانش‌آموزان عقب خواهد ماند و با توجه به بیشتر شدن مطالب و سنگین‌تر شدن آموزه‌ها، یادگیری بسیار دشوارتر خواهد شد.


خلاصه برداری و تمرین بعد از یادگیری مطالب:

جدولی برای نوشتن تمام نکات و فرمول‌های مهم ریاضی تهیه کنید؛ و یا آنها را در قالب برگه‌های کوچک یادداشت آماده کنید و سعی کنید دانش‌آموز هر شب آنها را مرور کند و زمانی را به مطالعه آنها اختصاص دهد. همچنین تمرین درسی را که دریک روز تحصیلی خوانده را، در همان روز از یاد نبرید. زیرا تاثیر مستقیم در تثبیت مطالب در ذهن دانش‌آموز خواهد داشت.