وبلاگ

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و آموزش‌ها‌ی حضوری، و مجازی و آنلاین برگزار شدن کلاس‌های آموزشی تا به اکنون به طور محسوسی در اغلب دانش‌آموزان شاهد افت تحصلی بوده‌ایم. همچنین با بحرانی شدن این وضعیت در اغلب شهرهای کشور، رفته رفته از حضور فیزیکی دانش‌آموزان در محیط کلاس‌های درس مدرسه کاسته شد تا آنجا که به طور کامل حضور آنها در فضای واقعی مدارس قطع و ادامه مسیر در فضای مجازی دنبال شد.

با وجود اینکه آموزش حضوری مزیت‌ها و فواید زیادی در نحوه و درصد یادگیری کودک و دانش‌آموزان دارد؛ و افزون بر آن بر تربیت و تعلیم زیستی دانش‌آموزان نیز تاثیرگذار است، اما بسیاری از خانواده‌ها و والدین موافق با کنسل شدن حضوری کلاس‌ها و مجازی شدن تایم‌های آموزشی به منظور حفظ سلامت و امنیت عزیزانشان بودند.

 

 و اما راهکار چیست؟

 

آموزش آنلاین را در محیط خانه مدیریت کنید:

 

بدون‌شک اولین گام برای حضور موثر در کلاس‌های درسی و آموزشی آنلاین، وجود آرامش و برخورداری از تمرکز و جدیت در کارها می‌باشد. برای دستیابی به بازدهی مثبت در آموزش‌های آنلاین باید چند نکته را در نظر گرفت و رعایت کرد. قسمتی از خانه را به طور همیشگی و دائمی برای مستقر شدن دانش‌آموز و انجام تکالیف و برگزاری کلاس‌های آنلاین وی قرار دهید. و جای مربوط به درس و کلاس او را مشخص کنید تا حال و هوای آموزش و انضباط، در محیط خانه نیز برقرار شود. همچنین محیط خانه را امن و مملوء از آرامش نگه دارید؛ تا کودک دغدغه‌ای غیر از مبحث آموزشی خود نداشته باشد. به دانش‌آموز خود به نحوی نامحسوس القا کنید و او را متوجه کنید که جدیت در امور آموزشی و روند یادگیری و پیشرفت در درس‌هایش برای شما بسیار مهم است و جزء اولویت‌های شما می‌باشد. در صورت کسب موفقیت و پیشرفت نیز، خود دانش‌آموز را به صورت مستقیم مورد ستایش و تشویق قرار ندهید! بلکه عملکرد مثبت او را مورد تحسین قرار دهید. و مزایا و آثار مثبت آن موفقیتش را گوشزد کرده و یاد آوری کنید. اما در این بین یک نکته مهم را فراموش نکنید که برای کودک نباید وابستگی ایجاد کنید و مراقبت و اهمیت دادن شما به مسایل آموزشی‌اش را نباید با تحت نظر و کنترل بودن خانواده اشتباه بگیرد. پس نقش شما والدین گرامی بسیار زیاد است. چراکه تجربه ثابت کرده است صرفا یک کلاس آموزشی خوب نمی‌تواند دانش‌آموزان را کمک کند. تا فضایی موفق داشته باشند و به نظم داشتن در محیط آموزش مجازی ترغیب شوند.

 

 

دانش‌آموز را به طور منظم و با حفظ استانداردهای لازم مورد ارزشیابی قرار دهید:

 

برخی از پژوهشگران در نقاط مختلف دنیا بر این باورند که که آزمون و ارزشیابی می‌تواند نوعی نیروی محرک در انجام کارهای مختلف ازجمله حوزه‌ی آموزشی باشد. دلیل آن چیست؟

پاسخ ساده است. یک نظرسنجی و آزمون ساده از دروس مختلف می‌تواند روند آموزشی دانش‌آمموز و وضعیت تحصیلی و دستاوردهای او را آشکار کند. و به این ترتیب خود دانش‌آموز و اولیا وی می‌توانند در جریان این نمودار حرکتی در راستای آموزش دانش‌آموز و در جریان آن قرار گیرند. و به این ترتیب ترفندها و تدابیر لازم را بیاندیشند. و بر نامه‌ریزی مفید در راستای توقعات و وضعیت مورد نظر و مطلوب خود داشته باشند.

 

برنامه ریزی صحیح مطالعاتی و عمل به آن کلید موفقیت است:

 

تفاوتی ندارد که دانش‌آموز ما در مقطع کنکور فعالیت می‌کندو یا ابتدایی. و خود را برای آزمونی کشوری آماده می کند یا در مقاطع پایین‌تر تلاش می‌کند. در تمام این مسیرها هدف یک چیز است؛ موفقیت. چه در امتحانات محدود دبستان و چه در آزمونی به اهمیت و جامعه آماری بالا همچون کنکور سراسری. شرط اول این موفقیت پایبندی به یک برنامه مطالعاتی و درسی منظم و فکر شده می‌باشد. اکنون نیز با توجه به شرایط ایجاد شده و با فشرده و دشوار شدن کارهای آموزشی یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد.

 

 

تحلیل و برسی موقعیت و وضعیت تحصیلی دانش‌آموز:

 

همانطور که ذکر کردیم یک آزمون خوب می‌تواند علاوه بر نظم بخشیدن به درس خواندن و برنامه مطالعاتی و جدیت بخشیدن در این امور، ما را از روند ضعف و پیشرفت دانش‌آموز آگاه کند. پس تحلیل نتایج این آزمون ها معیار مناسبی برای برنامه‌ریزی تحصیلی نیز می‌تواند باشد. و از اهمیت آن نباید غافل باشیم. چراکه تاثیر مستقیم محسوس بر نمودار پیشرفتی دانش‌آموز خواهد گذاشت.

 

 

سخن پایانی:

لازم به ذکر و مورد تایید است که با توجه به رحمت‌هایی که آموزش‌وپرورش و نهادها و ارگان‌ها و نیز موسسات مختلف آموزشی در آین حوزه و در راستای آموزش‌وپرورش متحمل می‌شوند، عمل به این نکات نیز بسیار تاثیرگذار و در صورت اجرایی شدن مفید خواهد بود.