وبلاگ

تاثیر مشکلات خانوادگی بر افت تحصیلی دانش آموزان.

 

دانش آموز برای داشتن عملکردی مثبت، در راستای موفقیت درسی، در کنار هوش و استعداد و تلاش فردی، نیازمند آرامش و در نهایت تمرکز حواس است. این شرایط اغلب در محیط خانه باید فراهم شود. محیط خانه باید از هرنوع تنش و اضطراب و ناامنی حاصل از درگیری‌

های پدر و مادر، و اختلافات والدین، حواشی حاصل از طلاق، یا مشکلات مالی که به وجود می آید، خالی باشد. که نتیجه آن، ایجاد اختلال در تمرکز حواس و دقت دانش‌آموز و کودک می‌شود. و این موضوع که غفلت والدین را از کودک و مطالب درسی او و تکالیف مدرسه‌اش در پی‌دارد، باعث می‌شود دانش‌آموز از فضای درسی و محیط یادگیری فاصله بگیرد و دور شود. در واقع هر موضوع و موضعی که باعث دگرگونی در روند یادگیری و مطالعاتی و مسیر پیشروی و موفقیت و نیز نظم مطالعاتی وی شود، و مانع ادامه مسیر آموزشی دانش‌آموز باشد، چه مثبت و چه منفی در این طبقه بندی مشکلاتی، قرار می‌گیرد. چرا که تاثیری مستقیم و گاهی غیر مستقیم در روند رشد آموزشی دانش‌آموز دارد. و نباید بی‌اهمیت در نظر گرفته شود. چه از سمت والدین حاضر در آن محیط و چه از دید معلم دانش آموز.

 

بعضی از مشکلات جدی در این زمینه شامل موارد ذیل می شود که در اغلب خانواده‌ها کم و بیش شاهد آن و آسیب‌های حاصل از آن هستیم.

 

اختلافات و درگیری‌های موجود بین افراد خانواده:

در صورتی که فضا و جو گرم و صمیمی خانه و خوانواده، در اثر اختلالات و درگیری‌های ناشی از مشکلات مختلف و گاهی رایج در جامعه برهم زده شود، این مطلب تاثیر محسوسی بر تمرکز حواس، اهمیت دادن به یادگیری و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز دارد. زیرا در این شرایط ایجاد شده، دانش‌آموز از محبت خانواده و توجه آن‌ها محروم می ‌ماند. و در نهایت دچار احساس ترس و نگرانی خواهد شد. و به خاطر استرس حاصل ازاین اختلالات ، نمی‌تواند به خوبی به تکالیف خود رسیدگی کرده و در این مسیر موفقیتی کسب کند. و از طرفی به خاطر محدودیت‌هایی که اقتضای سنی آنهاست، نمی توانند به تنهایی از این مشکلات فاصله گرفته و خود را جدا کنند. و بدون مشغله‌های فکری ایجاد شده به تکالیف و آموزش‌های مدرسه‌شان توجه کافی را داشته‌باشند.

 

نقش مشکلات والدین از جمله طلاق و جدایی اولیا دانش‌آموز از یکدیگر:

 

جدایی پدر و مادر از یکدیگر، تبعات جدی و جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. دانش آموزان به ویژه در سنین دبستان و ابتدایی قادر به کنار آمدن با این مشکلات نخواهند بود و سازگاری با غم از دست دادن حضور توئم پدر و مادر از دامنه و حوزه ی توانایی آنها خارج است. و نه تنها این موضوع این جا تمام نمی شود. آنها در این جو، دچار مشکلات روحی فراوان می شوند. که کوچک ترین بخش آن می تواند فاصله گرفتن و فرار از محیط درسی، احساس سرخوردگی و حرکت به سمت انزوا و گوشه‌گیری از جامعه و حس انتقام طلبی باشد. والدین اگر مجبور به این کار هستند حتما باید با در نظر گرفتن نوع روحیات کودک خود، تمام مراحل را در کنار یک مشاور و متخصص در حوزه کودک طی کنند.

 

مشکلات جسمی و بیماری یکی از افراد خانواده:

 

این موضوع از دیگر درگیری‌ها و اختلالات حوزه آموزشی دانش‌آموزان، در سایه محیط خانه و خانواده می‌باشد. و در نهایت افت تحصیلی دانش‌آموز را در اغلب مواقع درپی‌دارد. به ویژه در سنین کودکی. غم بیماری خواهر و برادر و یا هر کدام از والدین، بدون شک بر نحوه یادگری و عملکردی دانش‌آموز تاثیر گذار خواهد بود.

 

مشکلات مالی:

 

بحران‌های مالی در فضا و محیط خانه، حال وهوا و آرامش این مکان را طبعا به چالش خواهد کشید. این موضوع در برخی موارد ناتوانی والدین در تامین هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموز را به همراه دارد و حتی امکان دارد که باعث اجبار دانش‌آموز و کودک برای ورود به محیط کار و چه بسا در محیط‌های خطرناک و تن دادن به انجام هر کاری بکند. این مسئله بیماری‌ها و مشکلات روانی از جمله افسردگی و سر خوردگی را در کنار رها کردن آموزش و درس به همراه خواهد داشت.

 

کمبود در وقت و زمان:

 

گذشته از تمام مواردی که ذکر شد، زمانی که صرف رسیدگی به این درگیری‌ها و مشکلات در فضای خانه می‌شود نیز خود یک مشکل است. که باعث می‌شود تایم مفید دانش‌آموز برای مطالعه و یادگیری هدر داده شود و نیز والدین زمان کافی برای رسیدگی به نمودار پیشرفتی دانش ‌آموز و روند آموزشی و کمک به انجام تکالیف دانش‌آموز را نداشته باشند.

 

طفره رفتن از حضور در مدرسه و یا کلاس های آموزشی آنلاین در شرایط کنونی که غیبت از مدرسه محسوب می شود:

 

این مشکلات در برخی موارد باعث می شوند که دانش‌آموز از حضور در مدرسه عقب بماند. و غیبت حضور فیزیکی در محیط آموزش، باعث عقب افتادن او از روند درسی و دشواری در جبران این عقب افتادگی‌ها می‌شود.

 

و اما حال که با برخی از مشکلات خانوادگی و عقب افتادن دانش‌آموزان از محیط درسی آشنا شدیم راه حل چیست؟

علت را پیدا کنید، ابتدا ریشه‌ی مشکل یا مشکلات را بیابید و سپس اقدام به رفع آن کنید.

 

با کودک خود صحبت کنید:

زمانی را اختصاص دهید به کودکتان. و در محیطی مناسب و نیز صمیمی با او صحبت کنید. و از دل او و مشکلاتی که در روح و ذهن خود حمل می‌کند، با خبر شوید. و در این صورت می‌توانید اقدام به رفع آن مشکل کنید. کودکان به دلیل تصور محدودی که از مشکلات دارند، و روح پاکشان، قادر به کنار آمدن با این درگیری‌ها نیستند. اگر این مشکل از جانب خود دانش‌آموز آست، هر چه سریع‌تر با مشاور و متخصص یا یک روانشاس ماهر در میان بگذارید. و آن را برطرف کنید. اما در صورتی که آن درگیری و اختلال از سمت و سوی خانه و خوانواده می‌باشد، با دیگر اعضا خانواده در میان گذاشته و تدبیری برای آن بیاندیشید. و در صورت نیاز به مشاور و متخصص مربوطه مراجعه کنید تا در حل مشکل یاری تان دهد.