وبلاگ

تاثیر مشکلات خانوادگی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان.

 

دانش‌آموز برای داشتن عملکردی مثبت در راستای موفقیت درسی  در کنار هوش و استعداد و تلاش فردی نیازمند آرامش و در نهایت تمرکز حواس است. این شرایط اغلب در محیط خانه باید فراهم شود. محیط خانه باید از هرنوع تنش و اضطراب و ناامنی حاصل از درگیری‌های پدر و مادر و اختلافات والدین، و حواشی حاصل از طلاق یا مشکلات مالی، که نتیجه آن ایجاد اختلال در تمرکز حواس و دقت دانش‌آموز و کودک می شود؛ دور بماند. و این موضوع که غفلت والدین را از کودک و مطالب درسی او و تکالیف مدرسه اش در پی دارد، باعث می‌شود دانش‌آموز از فضای درسی و محیط یادگیری فاصله بگیرد و دور شود. در واقع هر موضوع و موضعی که باعث دگرگونی در روند یادگیری و مطالعاتی و مسیر پیشروی و موفقیت و نیز نظم مطالعاتی وی شود و مانع ادامه مسیر آموزشی دانش‌آموز شود، چه مثبت و چه منفی در این طبقه بندی مشکلاتی قرار می‌گیرد. چرا که تاثیری مستقیم و گاهی غیرمستقیم در روند رشد آموزشی دانش‌آموز دارد. و نباید بی‌اهمیت در نظر گرفته شود چه از سمت والدین حاضر در آن محیط و چه از دید معلم دانش‌آموز.

بعضی از مشکلات جدی در این زمینه شامل موارد ذیل می‌شود که در اغلب خانواده‌ها کم و بیش شاهد آن و آسیب‌های حاصل از آن هستیم.

 

اختلافات و درگیری‌های موجود بین افراد خانواده:

در صورتی که فضا و جو گرم و صمیمی خانه و خانواده در اثر اختلالات و درگیری‌های ناشی از مشکلات مختلف و گاهی رایج در جامعه برهم زده شود، این مطلب تاثیر محسوسی بر تمرکز حواس، اهمیت دادن به یادگیری و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز دارد. زیرا در این شرایط ایجاد شده، دانش‌آموز از محبت خانواده و توجه آن‌ها محروم می‌ماند و در نهایت دچار احساس ترس و نگرانی خواهد شد. و به خاطر استرس حاصل از این اختلالات، نمی‌تواند به خوبی به تکالیف خود رسیدگی کرده و در این مسیر موفقیتی کسب کند. و از طرفی به خاطر محدودیت‌هایی که اقتضا سنی آنهاست، نمی‌توانند به تنهایی از این مشکلات فاصله گرفته و خود را جدا کنند. و بدون مشغله‌های فکری ایجاد شده، به تکالیف و آموزش‌های مدرسه‌اشان توجه کافی را داشته باشند.

 

نقش مشکلات والدین از جمله طلاق و جدایی اولیا دانش‌آموز از یکدیگر:

 

جدایی پدر و مادر از یکدیگر تبعات جدی و جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. دانش‌‌آموزان به ویژه در سنین دبستان و ابتدایی قادر به کنار آمدن با این مشکلات نخواهند بود. و سازگاری با غم عدم حضور توئم پدر و مادر، از دامنه و حوزه‌ی توانایی آنها خارج است. و نه تنها این موضوع این‌جا تمام نمی‌شود؛ آنها در این جو دچار مشکلات روحی فراوان می‌شوند. که کوچک ترین بخش آن می‌تواند فاصله گرفتن و فرار از محیط درسی، احساس سرخوردگی و حرکت به سمت انزوا و گوشه گیری از جامعه و حس انتقام طلبی باشد. والدین اگر مجبور به این کار هستند حتما باید با در نظر گرفتن نوع روحیات کودک خود تمام مراحل را در کنار یک مشاور و متخصص در حوزه کودک طی کنند.

 

مشکلات جسمی و بیماری یکی از افراد خانواده:

 

این موضوع از دیگر درگیری‌ها و اختلالات حوزه آموزشی دانش‌آموزان در سایه محیط خانه و خانواده می‌باشد. و در نهایت افت تحصیلی دانش‌آموز را در اغلب مواقع در پی دارد. به ویژه در سنین کودکی. غم بیماری خواهر و برادر و یا هر کدام از والدین بی شک بر نحوه یادگیری و عملکردی دانش‌آموز تاثیرگذار خواهد بود.

 

مشکلات مالی:

 

بحران‌های مالی در فضا و محیط خانه، حال هوا و آرامش این مکان را طبعا به چالش خواهد کشید. این موضوع در برخی موارد ناتوانی والدین در تامین هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموز را به‌همراه دارد. و حتی امکان دارد که باعث اجبار دانش‌آموز و کودک برای ورود به محیط کار و چه بسا در محیط‌های خطرناک و تن دادن  به انجام هر کاری بکند. این مسئله بیماری‌ها و مشکلات روانی از جمله: افسردگی و سر خوردگی را در کنار رها کردن آموزش و درس به‌همراه خواهد داشت.

 

کبود در وقت و زمان:

 

گذشته از تمام موارد که ذکر شد؛ زمانی که صرف رسیدگی به این درگیری‌ها و مشکلات در فضای خانه می‌شود نیز خود یک مشکل است که باعث می‌شود تایم مفید دانش‌آموز برای مطالعه و یادگیری هدر داده شود و نیز والدین زمان کافی برای رسیدگی به نمودار پیشرفتی دانش‌آموز و روند آموزشی و کمک به انجام تکالیف دانش‌آموز را نداشته باشند.

 

طفره رفتن از حضور در مدرسه و یا کلاس‌های آموزشی آنلاین در شرایط کنونی، که غیبت از مدرسه محسوب می‌شود:

 

این مشکلات در برخی موارد باعث می‌شوند که دانش‌آموز از حضور در مدرسه عقب بماند. و غیبت حضور فیزیکی در محیط آموزش، موجب عقب افتادن او از روند درسی و دشواری در جبران این عقب افتادگی‌ها می‌شود.

 

و اما حال که با برخی از مشکلات خانوادگی و عقب ماندن دانش‌آموزان از محیط درسی را مطالعه کردیم؛ راه‌حل چیست؟

علت را پیدا کنید، ابتدا ریشه‌ی مشکل یا مشکلات را بیابید و سپس اقدام به رفع آن کنید.

 

با کودک خود صحبت کنید:

زمانی را اختصاص دهید به کودکتان. و در محیطی مناسب و نیز صمیمی با او صحبت کنید و از دل او و مشکلاتی که در روح و ذهن خود حمل می‌کند با خبر شوید. و در این صورت می‌توانید اقدام به رفع آن مشکل کنید. کودکان به دلیل تصور محدودی که از مشکلات داند و روح پاکشان قادر به کنار آمدن با این درگیری ها نیستند اگر این مشکل از جانب خود دانش آموز آست که هر چه سریع تر با مشاور و متخصص یا یک روانشاس ماهر در میان بگذارید و هر چه سریع تر آن را برطرف کنید اما در صورتی که آین درگییریو اختلال از سمت و سوی خانه و خوانواده می باشد با دیگر اعضا خانواده در میان گذاشتته و تدبیری برای آن بیاندیشید و در صورت نیاز به مشاور و متخصص مربوطه مراجعه کنید تا در حل مشکل یاری تان دهد.