تاثیر مشکلات
خانوادگی بر افت تحصیلی دانشآموزان.
دانشآموز برای داشتن عملکردی مثبت در راستای موفقیت درسی در کنار هوش و استعداد و تلاش فردی نیازمند
آرامش و در نهایت تمرکز حواس است. این شرایط اغلب در محیط خانه باید فراهم شود. محیط
خانه باید از هرنوع تنش و اضطراب و ناامنی حاصل از درگیریهای پدر و مادر و
اختلافات والدین، و حواشی حاصل از طلاق یا مشکلات مالی، که نتیجه آن ایجاد اختلال
در تمرکز حواس و دقت دانشآموز و کودک می شود؛ دور بماند. و این موضوع که غفلت
والدین را از کودک و مطالب درسی او و تکالیف مدرسه اش در پی دارد، باعث میشود
دانشآموز از فضای درسی و محیط یادگیری فاصله بگیرد و دور شود. در واقع هر موضوع و
موضعی که باعث دگرگونی در روند یادگیری و مطالعاتی و مسیر پیشروی و موفقیت و نیز
نظم مطالعاتی وی شود و مانع ادامه مسیر آموزشی دانشآموز شود، چه مثبت و چه منفی
در این طبقه بندی مشکلاتی قرار میگیرد. چرا که تاثیری مستقیم و گاهی غیرمستقیم در
روند رشد آموزشی دانشآموز دارد. و نباید بیاهمیت در نظر گرفته شود چه از سمت
والدین حاضر در آن محیط و چه از دید معلم دانشآموز.
بعضی از مشکلات جدی
در این زمینه شامل موارد ذیل میشود که در اغلب خانوادهها کم و بیش شاهد آن و
آسیبهای حاصل از آن هستیم.
اختلافات و درگیریهای
موجود بین افراد خانواده:
در صورتی که فضا و جو گرم و صمیمی خانه و خانواده در اثر اختلالات و
درگیریهای ناشی از مشکلات مختلف و گاهی رایج در جامعه برهم زده شود، این مطلب
تاثیر محسوسی بر تمرکز حواس، اهمیت دادن به یادگیری و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانشآموز
دارد. زیرا در این شرایط ایجاد شده، دانشآموز از محبت خانواده و توجه آنها محروم
میماند و در نهایت دچار احساس ترس و نگرانی خواهد شد. و به خاطر استرس حاصل از
این اختلالات، نمیتواند به خوبی به تکالیف خود رسیدگی کرده و در این مسیر موفقیتی
کسب کند. و از طرفی به خاطر محدودیتهایی که اقتضا سنی آنهاست، نمیتوانند به
تنهایی از این مشکلات فاصله گرفته و خود را جدا کنند. و بدون مشغلههای فکری ایجاد
شده، به تکالیف و آموزشهای مدرسهاشان توجه کافی را داشته باشند.
نقش مشکلات والدین از
جمله طلاق و جدایی اولیا دانشآموز از یکدیگر:
جدایی پدر و مادر از یکدیگر تبعات جدی و جبران ناپذیری را در پی خواهد
داشت. دانشآموزان به ویژه در سنین دبستان و ابتدایی قادر به کنار آمدن با این
مشکلات نخواهند بود. و سازگاری با غم عدم حضور توئم پدر و مادر، از دامنه و حوزهی
توانایی آنها خارج است. و نه تنها این موضوع اینجا تمام نمیشود؛ آنها در این جو
دچار مشکلات روحی فراوان میشوند. که کوچک ترین بخش آن میتواند فاصله گرفتن و
فرار از محیط درسی، احساس سرخوردگی و حرکت به سمت انزوا و گوشه گیری از جامعه و حس
انتقام طلبی باشد. والدین اگر مجبور به این کار هستند حتما باید با در نظر گرفتن
نوع روحیات کودک خود تمام مراحل را در کنار یک مشاور و متخصص در حوزه کودک طی
کنند.
مشکلات جسمی و بیماری
یکی از افراد خانواده:
این موضوع از دیگر درگیریها و اختلالات حوزه آموزشی دانشآموزان در
سایه محیط خانه و خانواده میباشد. و در نهایت افت تحصیلی دانشآموز را در اغلب
مواقع در پی دارد. به ویژه در سنین کودکی. غم بیماری خواهر و برادر و یا هر کدام
از والدین بی شک بر نحوه یادگیری و عملکردی دانشآموز تاثیرگذار خواهد بود.
مشکلات مالی:
بحرانهای مالی در فضا و محیط خانه، حال هوا و آرامش این مکان را طبعا
به چالش خواهد کشید. این موضوع در برخی موارد ناتوانی والدین در تامین هزینههای
تحصیلی دانشآموز را بههمراه دارد. و حتی امکان دارد که باعث اجبار دانشآموز و
کودک برای ورود به محیط کار و چه بسا در محیطهای خطرناک و تن دادن به انجام هر کاری بکند. این مسئله بیماریها و
مشکلات روانی از جمله: افسردگی و سر خوردگی را در کنار رها کردن آموزش و درس بههمراه
خواهد داشت.
کبود در وقت و زمان:
گذشته از تمام موارد که ذکر شد؛ زمانی که صرف رسیدگی به این درگیریها
و مشکلات در فضای خانه میشود نیز خود یک مشکل است که باعث میشود تایم مفید دانشآموز
برای مطالعه و یادگیری هدر داده شود و نیز والدین زمان کافی برای رسیدگی به نمودار
پیشرفتی دانشآموز و روند آموزشی و کمک به انجام تکالیف دانشآموز را نداشته
باشند.
طفره رفتن از حضور در مدرسه و یا کلاسهای آموزشی آنلاین در شرایط
کنونی، که غیبت از مدرسه محسوب میشود:
این مشکلات در برخی موارد باعث میشوند که دانشآموز از حضور در مدرسه
عقب بماند. و غیبت حضور فیزیکی در محیط آموزش، موجب عقب افتادن او از روند درسی و
دشواری در جبران این عقب افتادگیها میشود.
و اما حال که با برخی از مشکلات خانوادگی و عقب ماندن دانشآموزان از
محیط درسی را مطالعه کردیم؛ راهحل چیست؟
علت را پیدا کنید، ابتدا ریشهی مشکل یا مشکلات را بیابید و سپس اقدام
به رفع آن کنید.
با کودک خود صحبت
کنید:
زمانی را اختصاص دهید به کودکتان. و در محیطی مناسب و نیز صمیمی با او
صحبت کنید و از دل او و مشکلاتی که در روح و ذهن خود حمل میکند با خبر شوید. و در
این صورت میتوانید اقدام به رفع آن مشکل کنید. کودکان به دلیل تصور محدودی که از
مشکلات داند و روح پاکشان قادر به کنار آمدن با این درگیری ها نیستند اگر این مشکل
از جانب خود دانش آموز آست که هر چه سریع تر با مشاور و متخصص یا یک روانشاس ماهر
در میان بگذارید و هر چه سریع تر آن را برطرف کنید اما در صورتی که آین درگییریو
اختلال از سمت و سوی خانه و خوانواده می باشد با دیگر اعضا خانواده در میان
گذاشتته و تدبیری برای آن بیاندیشید و در صورت نیاز به مشاور و متخصص مربوطه
مراجعه کنید تا در حل مشکل یاری تان دهد.