وبلاگ

با توجه به حضور فیزیکی دانش آموزان در محیط مدرسه، مسئله بهداشت دانش آموزان به طور جدی تری مطرح می شود. در این بخش به برسی اصول مهم و موثر بهداشت می پردازیم.

 

1-    شستن دست ها با آب و صابون را به صورت مداوم به کودک خود آموزش دهید.

یاد دادن شستشوی صحیح دست ها با مواد مناسب ضد عفونی و یا آب و صابون، مانعی برای ورود میکروب ها و بیماری ها به بدن دانش آموز می باشد. به ویژه قبل از مصرف خوراکی ها و یا پس از ورزش کردن و دستشویی رفتن.

 

2-    هنگام عطسه و یا سرفه، از دستمال کاغذی استفاده کنند. و با استفاده از آن جلوی دهان و بینی خود را بگیرند. این کار سلامتی خود دانش آموز و اطرافیان، و دیگر دانش آموزان را به همراه دارد. و از انتشار میکروب ها در هوا جلوگیری می کند.

 

3-    پایبند به زدن واکسن کودکان خود در زمان مناسب باشید.

 

تزریق واکسن های اصلی  و حیاتی، همچون واکسن های سه گانه و سرخک و دیگر واکسن ها در زمان و موعد مقرر، موجب مصون ماندن کودک از بسیاری بیماری های مضمن می شود.

 

4-    با مواد ضدعفونی، دست های کودک خود را از آلودگی های محیطی پاک کنید.

دست های آلوده‌ی کودکان در اثر بازی کردن با اشیا‌ی مختلف و تماس با سطوح آلوده، امکان بیماری های مختلف را برای دانش آموزان فراهم می کند.

 

5-    کودکان خود را به جایگزین کردن مواد مغذی و سالم به جای خوراکی های مضر و پرچرب و شیرین عادت دهید.

کودکان اغلب با وجود بوفه و خوراکی های رنگارنگش در مدارس، و جذابیت خوراکی هایی که در دست دوستان خود میبینند، تمایل به خوردن چنین خوردنی هایی دارند. خوراکی هایی که فاقد ارزش غذایی و انرژی لازم و کافی هستند. امروزه علت چاقی بسیاری از دانش آموزان نیز، همین مشکل تغذیه است. و تغذیه های خانگی مادر، می تواند ازاین روند بیمار گونه و عوارض آن جلوگیری کند.

 

6-    از بهداشت بدنی و ظاهری دانش آموز خود، و وسایلی که با آنها در طول روز در تماس است غافل نشوید.

کودک را به استحمام و پاکیزه نگه داشتن بدن عادت دهید. و این شیوه را به طور مدام پیگیری کنید تا از بیماری ها و عفونت های ناشی از آلودگی پوست کودک جلوگیری شود. کوتاه کردن ناخن هر هفته و شستن لباس ها در پایان هر هفته نیز، نکات قابل توجهی هستند که باید به آنها اهمیت داده شود.

 

7-    کودکان را به ورزش و فعالیت بدنی تشویق کنید.

این کار از اضافه وزن دانش آموزان در اثر کم تحرکی و مصرف خوراکی های پر کالری جلوگیری می کند. و ازسوی دیگر باعث شادابی و نشاط دانش‌آموزان میشود. و انگیزه و انرژی بیشتر برای مطالعه و آمادگی برای یادگیری را بهمراه دارد. و در نهایت ارتقا سلامت، در بعد جسمی و روانی آنها را به ارمغان خواهد آورد.

 

8-    درصورت بیمار شدن دانش آموز و کسالت او، از رفتن به مدرسه ممانعت کنید.

اگر کودک شما دچار بیماری شد. و علائمی همچون سردرد و تب شدید، سرفه، طسه و سرگیجه و کسالت در او آشکار شد، از رفتن کودک خود به مدرسه جلوگیری کنید. چراکه حضور در مدرسه، علاوه بر استراحت نداشتن کودک، موجب تشدید بیماری وی و نیز آلوده و بیمار کردن سایر دانش آموزان و پراکندن میکروب در هوا و فضای کلاس درس می شود. و دیگر دانش آموزان را نیز از حضور در مدرسه محروم میکند. ماندن در خانه و استراحت کردن، سرعت بخشیدن به روند بهبودی و بازیابی سلامتی را در پی دارد. و نیز از سرایت بیماری به دیگران، به ویژه در مورد بیماری های واگیردار، جلوگیری می کند.

 

9-    دانش آموزان باید در پاکیزه نگه داشتن محیط مدرسه همچون خانه خود کوشا باشند.  زباله های خود را در سطل آشغال بریزند. و پوست خوراکی ها خود را به حال خود رها نکنند.

 

10-                    از مطرح کردن مشکلات خود نترسد و از بیان نیازهای خود خجالت نکشد. مثلا اگر در زمان درسی خود نیاز به رفتن به دستشویی پیدا کرد، با اجازه نگرفتن از معلم خود به دلیل خجالت و یا ترس از برخورد معلم، موجب بروز مشکلات درونی دیگردر بدن خود، از جمله مشکلات کلیوی نشود.

 

11-                    از وسایل شخصی خود استفاده کند. از استفاده کردن از لیوان و دستمال و دیگر وسایل دوستانش بپرهیزد.

 

 

12-                    شیوه درست نشستن را به او آموزش دهید. تا از بروز مشکلات و نقص های مربوط به اندام های بدن در آینده جلوگیری شود.

 

13-                    خوردن وعده صبحگاهی کامل و مفید را فراموش نکنید. و بسیار به آن اهمیت دهید. چراکه پایه انرژی مورد نیاز کودک در طی روز تحصیلی او خواهد بود. البته میان وعده ی بین روز را نیز با استفاده از خوراکی های خانگی و سالم تامین کنید.

 

 

14-                    درصورت برخوردن به مشکلات جسمی و دیگر صدمات و آسیب ها در مدرسه حتما به معاونان بهداشت مدرسه خود مراجعه کنند.

 

 

15-                    فعالیت بدنی بالا‌ی دانش آموزان در مدرسه، باعث افزایش تعریق بدن آنها می شود. از این رو شستن جوراب ها و پاها و نیز پاکیزه نگه داشتن سطح پوست بدن و حمام کردن به صورت روز درمیان، باعث سلامت پوستی و ظاهری دانش آموزان خواهد شد.

 

16-                    پایبندی به اصولی همچون استفاده از کیف و کفش مناسب با توجه سن و جثه بدنی دانش آموز و متناسب با فصل و نیز کوتاهی و مرتب کردن موها و شانه زدن آنها در اول صبح، و نیز مسواک زدن قبل از رفتن به مدرسه و شستشو و تمیز نگهداشتن و اتوکشی فرم مدرسه از ضروریات است.