وبلاگ

راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای بیشتر آموختن و موفق تر شدن کدام است؟

 

با انجام دادن کارهایی از سوی والدین، می‌توان حس شادابی و انگیزه را در دانش‌آموزان زنده کرد. و باعث شد تا درس خواندن را با انرژی بیشتری دنبال کنند. البته نکاتی هم هست که دانش‌آموزان باید به آنها عمل کنند.

شرایط مطالعه را فراهم کنید و آرامش را برای دانش‌آموز مهیا کنید.

اگر معتقد به خواندن و مطالعه برای یادگیری هستید، فضای خانه را برای مطالعه دانش آموز خود مهیا کنید. و با برقرار کردن محیطی آرام، در درس خواندن و به خاطر سپردن راحت‌تر مطالب به دانش آموز خود کمک کنید. یکی از نکات کلیدی که در رشد و پرورش ذهن کودک تاثیر بسزایی دارد و او را آماده می کند برای یادگیری و درک مطالب درسی، مطالعه است. این عادت خوب را از کودکی با خواندن کتاب و داستان های مختلف و زیبا برای کودکتان، در او نهادینه کنید و او را به انجام دادن این کار عادت دهید.

 

به استعدادها و موضوعات مورد علاقه کودکتان توجه کنید و اهمیت دهید.

وقتی کودک از علایق و آنچه دوست می دارد و فعالیت های دلخواهش با شما صحبت می کند، تمرکز خود را بر روی گفته های او بگذارید و به خواسته هایش توجه کنید. چراکه رمز موفقیت در هر کاری، در ابتدا علاقه داشتن به آن کار و دنبال کردن آن از روی شوق است. دانش آموز زمانی به یک یادگیرنده خوب تبدیل می شود که به مطالبی که آنها را مطالعه میکند، و باید به خاطر بسپارد علاقمند باشد. اگر در درس یا مبحثی دانش آموز مشکل داشت و نسبت به‌ آن مایلی نداشت می توان تا حد امکان و با راهکارهای مناسب همچون: مطالعه کردن در کنار کودک، و همراه او بودن در هنگام درس خواندن، داشتن برنامه ریزی و تعیین هدف مشخص به او در رفع این مشکل کمک کنید.

 

برای هر دانش آموزی باید روش و شیوه مطالعه خاصی را پیدا کرد.

کودکان سبک و شیوه یادگیری متنوعی نسبت به یکدیگر دارند. که در آن قوی هستند و با استفاده از آن نتیجه بهتری دریافت میکنند. و میزان یادگیری در آنها بهبود یابد. پس با در نظر گرفتن این نکته، نباید تمام دانش آموزان را به پیروی از یک شیوه درس خواندن ترغیب نمود.

 

اشتیاق و علاقه خود را برای یادگیری و آموزش به کودک خود نشان دهید.

اگر در مقابل کودک به یادگیری و مطالعه بپردازید، این طرز از زندگی و انگیزه برای داشتن زمان مطالعه و درس خواندن را به کودک خود القا خواهید کرد. بدون اینکه با اجبار و توضیح دادن بخواهید او را مجبور و یا حتی قانع به درس خواندن کنید. زیرا بدون کلام و سخن و تنها با ارجاع دادن کودک به رفتار صحیح والدین، که از تاثیرگذارترین افراد زندگی کودک هستند، این کار را به او آموزش خواهید داد.

 

از استراحت دادن به کودک و درک کردن سن او غافل نباشید. و با توجه به توانایی کودک و سن او و روحیاتش، زمان مطالعه او را کنترل کنید. و سعی کنید در میان درس خواندن به او استراحت دهید و اجاز دهید به کاری که دوست دارد بپردازد.

 

و به عنوان نکته آخر، بر آنچه که کودک می آموزد بیشتر از نمراتی که کسب می کند و عملکرد او اهمیت بدهید.