وبلاگ

آموزش آنلاین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


در دنیای امروزی و با توجه به شرایط کنونی، آموزش آنلاین، شیوه ای نوین و برای حرکت به سمت و سوی پیشرفت درانواع حوزه های طراحی، آموزشی و در کل یادگیری و کسب دانش است. که در این راه، از توانایی ها و امکانات الکترونیکی، برای گام برداشتن در این مسیر بهره گرفته می شود. این شیوه از زندگی، زمانی تجلی یافت که پدیده ی اینترنت به طور کامل ظهور یافت. در نتیجه، آموزش‌های آنلاین، گام مهمی در راحت‌تر کردن و سرعت بخشیدن به پیشرفت در زندگی انسان‌ها برداشته است.

به ویژه اینکه آموزش آنلاین در عصر همه گیری ویروس کرونا، و تعطیلی مدارس و مراکز آموزش حضوری، از اهمیت خاصی برخوردار گشته است. و توجه های گسترده ای به آن شده. و افراد زیادی در این حوزه ورود کرده اند. با ورود آموزش آنلاین، در عرصه ی آموزش و پرورش، تحولی چشمگیر در این زمینه بوجود آمد. با وجود آمدن این موقعیت، شرایط برای تحصیل تعداد بیشتری دانش آموز، و دسترسی به مطالب و محتواهای دور از دسترس از منطقه زندگی فرد فراهم شد. همچنین در این موقعیت تعداد بیشتری از معلمانی که توانایی‌های چشمگیر در زمینه‌ی تدریس دارا هستند، در هر رشته و حوزه ای می توانند اطلاعات و دانسته‌های ارزشمند خود را بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی و دیگر مشکلات، دراختیار دانش آموزان و دانش پژوهان سراسر کشور و بلکه جهان قرار دهند. جدا از این موضوع، انعطاف پذیری آموزش‌های مجازی، این فرصت را به اولیا و کودکان دبستانی می‌دهد تا راحت‌تر عمل کنند. و دسترسی آسان به محتواها‌ی آموزشی را داشته باشند. و نیز در جریان مستقیم عملکرد معلمین و محتواهای آموزشی قرار بگیرند.

آموزش از راه دور نیز بهترین گزینه برای برطرف کردن احتیاجات افراد دانش طلب و خواهان یادگیری است. اگر چه آموزش از راه دور با عنوان آموزش آنلاین شناخته و معرفی می شود. این شیوه بهترین پیشنهاد برای جذب دانش‌آموز از سرار کشور است. ما نیز با ارائه‌ی این خدمت و کوشش در زمینه‌ی ارتقا کیفیت آموزشی و کمک به درک و فهم مطالب برای دانش آموز، توسط معلمین برتر مجازی، در حال ارائه‌ی این دوره‌های آموزشی هستیم.

جزء اصلی آموزش مجازی، معلم مجازی، است. باید توجه داشت که نقش معلم مجازی، در محیط مجازی با محیط واقعی تفاوت‌هایی دارد. معلم مجازی، براساس ابزارها و امکاناتی که در محیط مجازی در اختیار دارد، این توانایی را دارا است که آموزشی قوی‌تر، از نظر ارائه هر چه مفومی‌تر مطالب برای دانش‌آموزان خود داشته باشد. و از این رو دانش آموزانی که از این شرایط استفاده می کنند نیز، در بحث دریافت عمیق‌تر مطالب و درک مفهومی‌تر نکات  و مباحث آموزشی پیشرفت چشمگیر‌تری دارند. و از این رو فعال‌تر و پویا‌تر در این زمینه ظاهر می‌شوند .

 

 

معلم مجازی، همین طور این توانایی را دارد که در کمترین زمان ممکن بازده مطلوبی از سمت دانش‌آموز دریافت کند. بر این اساس که در مدت کوتاه‌تری می‌تواند در هر شرایطی، مطالب لازم و کلیدی را تدریس کرده و نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز را به راحتی گوشزد کرده و در حین تدریس، آنها را لحاظ کرده و کیفیت و سرعت آموزش را افزایش دهد.

با فراهم شدن و گسترش آموزش مجازی، اکثر معلمان به دنبال راهکارهایی برای افزایش بازدهی تدریس، و آموزش در فضای مجازی هستند. شاید در نگاه اول، تدریس در فضای مجازی، کاری آسان به نظر برسد. اما این موضوع در اغلب درس ها صدق نمی کند. و نحوه ی تدریس مبتنی بر بازدهی که دریافت می شود، متفاوت است.

 با توجه به اینکه یکی از چالش برانگیز‌ترین دروس، به ویژه در مقطع ابتدایی که شالوده‌ی اکثر دروس در سال‌های بالاتر است، ریاضی است، توجه به انتخاب یک آموزش مفید و موثر، بسیار بیشتر مطرح می شود. و با توجه به مفهومی بودن درس ریاضی باید به یک معلم مناسب در کنار یک گروه آموزشی مطلوب مراجعه کرد. گذشته از این موارد، نباید از دانش‌آموز توقع داشت که صرفا با تکیه بر مسایل کتاب وزارتی و گفته‌های معلم، این درس را به خوبی متوجه و به درک عمیقی از آن درس برسد.

 پس در این حوزه نیز تاثیر آموزش مصور، در آموزش آنلاین و مجازی، نمایان وآشکار می‌شود.  آموزش مجازی رادمان، این کار را با ابزارها و طراحی‌های لازم و مناسب، و ایجاد خلاقیت در تدریس مجازی، به خوبی انجام داده است. و زمینه را برای انتقال صحیح و کامل مطالب درسی ریاضی به دانش آموزان ابتدایی فراهم کرده است.

 

دیگر مزایای آموزش آنلاین، به بخش علوم تجربی بر می‌گردد. با توجه به اینکه دبستان مکان رویش و توسعه‌ی علوم پایه است. پس  اهمیت توجه به کیفیت این بخش، برای ما پر رنگ‌تر می‌شود. دانش‌آموزان در این درس و از طریق آموزش آنلاین، فرصت بیشتری برای درک آزمایشات و پرورش توانایی درک مشهودی خود پیدا می‌کنند. و به این ترتیب توانایی آنها در بخش مشارکت محوری افزایش می‌یابد. آموزش این درس، در فضای مجازی، صرفا به معنای انتقال اطلاعات نیست. بلکه انتقال درست و مفهومی به دانش‌آموز و همراهی او تا دریافت کامل اطلاعات، بنیان اصلی آموزش مجازی را تشکیل می دهد.

در نتیجه استفاده از نرم افزارهای آموزشی، و تعامل با دانش آموز، دست آورد های ویژه ای را به همراه دارد. همچون داشتن یک برنامه ی آموزشی منظم و راهبردی. برخورداری از محتواهای آموزشی خلاقانه و جذاب. دسترسی به نحوه ی عملکردی دانش آموز و ارزیابی کودک و دریافت بازخورد تحصیلی دانش آموز. و در نهایت پویا بودن آموزش مجازی و ایجاد یک محیط شاد و جذاب.