وبلاگ

با توجه به نظر یک نویسنده آمریکایی در حوزه آداب و معاشرت، ادب در ارتباطات و معاشرت‌ها یک آگاهی حسی از احساسات دیگران است. اگر این آگاهی را داشته باشید، با ادب خواهید بود. با استناد به این گفته، می‌توان نتیجه گرفت که اولین مولفه در ادب و داشتن ارتباط و معاشرتی سالم و توئم با احترام، آگاهی است. که این آگاهی نیز در تربیت صحیح نهفته است. از سنین کودکی، فرد قادر به درک و تشخیص نکات تربیتی و احساسات اطرافیان است. به فرزند خود بیا موزید که رفتار‌های او چه تاثیری بر دیگران و افرادی که با آنها معاشرت می‌کند خواهد گذاشت. چراکه گذشته از این که رفتار مودبانه عادت پسندیده‌ای است و به کودک شم ادر جامعه شخیصتی موفق و محبوب می‌بخشد؛ موجب پیشرفت اجتماعی فرزندتان خواهد شد.

در راستای آموزش آداب معاشرت به فرزندان، اولین قدم آموزش اصول پایه و اولیه در این حوزه هست. همراه ما باشید تا به برخی از قوانین اساسی آداب معاشرت بپردازیم.

 

اصول درست و نحوه صحیح غذا خوردن در جمع:

از سنین 3 سالگی به بعد، کودک قادر است که به تنهایی بر سر میز غذا بنشیند و با استفاده از قاشق و چنگال غذای خود را میل کند. در این هنگام به او آموزش دهید که چگونه غذا بخورد تا روی زمین نریزد و اطراف بشقابش را شلوغ و کثیف نکند. و اگر سیر شد از میزبان و یا مادر تشکر کرده و با ادامه‌ی غذا در بشقاب بازی نکند. هنگام غذا خوردن صحبت نکند و از سر و صدا ایجاد کردن با قاشق و چنگال وبشقابش خودداری کند. همچنین هنگام غذا خوردن دهان خود را بسته نگه دارد و صرفا با دهان بسته و بدون ایجاد صدا شروع به جویدن غذا کند. از استفاده از دستان به جای چنگال پرهیز کند و دستان کثیف خود را بعد از تمام شدن غذا با دستمال و یا آب و صابون پاک کند.

 

 

احترام به حقوق دیگران و رعایت نوبت و قوانین شراکت:

 

به کودک خود آموزش دهید که زیباست اگر وسایل‌بازی و یا خوراکی‌هایش را با دیگر دوستانش سهیم شود. همچنین به او بیاموزید که حقوق دیگران را باید رعایت کند و به نوبت و جایگاه خود قانع باشد و با ایجاد اختلال در عملکرد دیگران به مقصود خود نرسد.

 

قبول اشتباه و عذرخواهی کردن را به او یاد دهید:

 

اگر مرتکب خطایی شد و یا با رفتار و کلامش موجب ناراحتی فردی شد، از عذرخواهی کردن امتناع نکند. سعی کنید از ساختن شخصیت واهی و خیالی برای فرزندانتان، با پرورش روحیه خودپسندی و فرار از قبول اشتباهات خودداری کنید. این کار نه تنها موجب حفظ شخصیت فرزند شما نمی‌شود، بلکه فردی خودپسند از او در جامعه نمایش می‌دهد که تمام اطرافین از او فاصله خواهند گرفت. با نصیحت کردن فرزندتان در چنین مواقعی، حس همدلی و مهربانی و انعطاف‌پذیری در برابر اشتباهات را در او توسعه دهید.

 

آداب و نکات مربوط به حرف زدن:

 

نکات ذیل را در مورد تربیت کودکتان فراموش نکنید!

به او یاد دهید که هنگامی که کسی با او حرف میزند تمام توجهش به فرد مقابل باشد و این حس را به او هم بفهماند که حرف هایش ارزشمند است.

اگر سوالی از او پرسیده شد پاسخ دهد و سکوت نکند. هنگام صحبت کردن با صدا‌ی آرام و متین کلمات را ادا کند.

گفتن (نمی‌دانم) را هنگامی که جواب پرسشی را نمی‌داند به او آموزش دهید.

در میان حرف کسی ورود نکند و تا پایان حرف طرف مقابل سکوت و توجه‌اش را حفظ کند.

اگر مجبور به قطع کردن حرف کسی هست؛ قبل از این کار از عبارات احترام‌آمیز و مودبانه مانند (ببخشید)، استفاده کند. و با این کار برای شروع حرف خود در میان حرف طرف مقابل، از وی اجازه بگیرد.

 

قدرشناسی:

به کودک خود آموزش دهید که در برابر حتی کوچک‌ترین محبت‌هایی که از سمت دیگران دریافت می‌کند تشکر کند و خوبی‌های دیگران را به پای وظیفه و مسئولیت آنها نگذارد و به راحتی از کنار عشق آنها عبور نکند و قدرشناس باشد.

 

 

از اجبار استفاده نکنید:

برای آموزش آداب معاشرت به کودکان از زور و خشم استفاده نکنید. اگر اشتباهی از سمت آنها دیدید نگران نباشید و برای دوباره تکرار نشدن آن خطا می‌توانید کودکتان را با کلامی مهربان و مودبانه قانع کنید و به او بفهمانید که در روابط خود باید از مهارت‌های آداب معاشرت بهره ببرد تا رابطه اجتماعی سالمی داشته باشد.

 

 

برای خواستن و دریافت چیزی از کلمات خواهشی مانند (لطفا) استفاده کنید:

به کودک آموزش دهید که در کمال ادب و احترام درخواست‌هایش را مطرح کند و با گفتن عباراتی همچون (لطفا)، (ممنون میشوم اگر...) استفاده کند.

 

 

در روابط صمیمانه با دوستانش، محبت و احترام را فراموش نکند:

از بهترین مهارت‌های زندگی که کودک می‌تواند از سنین پایین آموزش ببیند این است که بدانند چگونه بر تدام روابط با دوستان خود باقی بمانند. و راه‌های محبت به دوستان چیست. چگونه با دوستانشان بازی کنند که با رفتارشان موجب آسیب رسیدن به اطرافیان و دلخوری آنها نشوند. چطور می‌توانند در مشکلات دوستانشان، به بهترین شیوه به آنها کمک کنند. چطور به افکار و عقاید دیگران احترام بگذارند و احساسات آنها را درک کرده و با آنها همدلی کنند. و درکل چگونه در جمع دوستان و گروه‌های اجتماعی یک انسان خوب و دوست داشتنی باشند که دیگران از او به نیکی یاد کنند و بین دیگران محبوب باشد.

 

 احترام گذاشتن به حریم شخصی دیگران و دانستن حد و مرزهای ارتباطی:

 

اغلب کودکان دوست دارند که از کار بزرگترها سر در بیاورند واز برنامه آنها مطلع شوند. و یا در میان جمع هر سوالی را که در فکرشان هست از دیگران بپرسند؛ یادگیری احترام گذاشتن و درک حریم خصوصی دیگران از کلید واژه‌های اصلی آداب معاشرت سالم هست. شناساندن حد و مرزهای کودک به او در این راستا اهمیت خاصی دارا است. همچنین این را بدانند که هنگام وارد شدن به جایی باید در بزنند و اجازه بگیرند و نیز بدون اطلاع و اجازه، به صحبت‌های کسی گوش ندهند.

 

رعایت کردن بهداشت و نظافت به ویژه در حضور دیگران. و داشتن ظاهری آراسته و نظیف.