وبلاگ

هوش جنبشی حرکتی

هوش جنبشی حرکتی یکی از انواع هوش های نه گانه طبق نظریه هوش گاردنر میباشد. این هوش سبب توانایی حفظ تعادل و کنترل حرکات بدن، هماهنگی بین مکانیزم های ادراکی و مکانیکی مغز و بهره‌وری ماهرانه از اشیا می‌شود. افرادی که می‌توانند از عضلات ریز و درشت خود به خوبی استفاده کنند با دستهای خود کارهای ظریفی هم چون کوک زدن خیاطی و گلدوزی را انجام دهند و همچنین ورزشکاران کسانی هستند که از هوش جنبشی حرکتی بالایی برخوردار می‌باشند. یکی دیگر از نشانه های این افراد این است که توانایی خوبی در هماهنگ کردن ذهن با بدن خود دارند و عکس العملی که نسبت به اتفاقات دارند عکس العملی مرتبط با زبان بدن شان است. این افراد با جنب و جوشی که دارند در پی کشف محیط خود می‌باشند. 
افرادی با هوش جنبشی حرکتی بالا علاقه زیادی به حرکاتی مانند ورزش و رقص دارند و همچنین از زبان بدنِ  گویا و خوبی برخوردارند، طوری که حتی برای ابراز احساسات شان از بدنشان استفاده می کنند. به دلیل انعطاف پذیری بالا و توانمندی که در کنترل حرکات بدن خود دارند برای هنرپیشگی مناسب هستند. 
اغلب این افراد توانمندی خوبی در ساختن اشیا با استفاده از دست و آفرینشِ صنایع دستی دارند.


نشانه های هوش حرکتی جنبشی بالا در کودکان:

این کودکان هنگام صحبت کردن استفاده درست و زیادی از زبان بدن دارند از حرکت دست‌ها، تغییر حالات صورت هنگام اخم و شادی و...، در رساندن منظور شان استفاده می کنند. در واقع در این کودکان به دلیل ارتباط سریع عصب و عضله میتوانند حرکت بدن خود را با آنچه که در محیط می بینند به سرعت هماهنگ کنند، این کودکان مدام در جنب و جوش هستند و به ندرت می توانند طولانی مدت جایی بنشینند. از درست کردن کاردستی ها بسیار لذت می برند و حرکات دیگران را به خوبی تقلید میکنند. همچنین رقصنده های خوبی هستند و نشستن سر کلاس درسی که می بایست مدت طولانی یک جایی بنشیند و حرکتی نداشته باشند برای آنها مطلوب نیست.

تفاوت کودکانی با هوش جنبشی حرکتی بالا با کودکان بیش فعال:

اگر کودک مدام در جنب و جوش باشد و فعالیت بدنی زیادی داشته باشد ممکن است که هوش جنبشی حرکتی بالایی داشته باشد اما تفاوت این هوش با بیش فعالی این است که کودکانی با هوش جنبشی بالا در راستای کشف و جستجوی محیط و تجربه کردن و یاد گرفتن فعالیت و حرکت دارند اما پشت فعالیت‌های پی‌در پی در کودک بیش فعال، هدفی نیست.


مشاغل مرتبط:
ورزشکار،هنرپیشه، رقصنده، منبت‌کار، مجسمه‌ساز مکانیک، نجار، آهنگر، بندباز، سفالگر، بنا،هنرمند، صنایع دستی خلبان، خیاط،آشپز، مدل، جراح، راننده، آتش نشان باغبان، طلا و جواهر ساز، معلم گویا، بندباز

شخصیت های دارای هوش بدنی جنبشی حرکتی بالا:
هادی ساعی ( تکواندوکار)
سیامند رحمان( وزنه بردار)
مایکل جردن( بسکتبالیست)
لطفعلی‌خان زند ( مبارز و شمشیر زن تاریخی)
لاله کشاورز ( فاتح قله اورست)
پروفسور سمیعی ( جراح مغز و اعصاب)
امین حیایی( بازیگر)

راهکارهایی برای تقویت هوش جنبشی حرکتی: 
فعالیت های ورزشی همچون شنا، هاکی، تنیس،بدمینتون، کوه‌نوردی
درگیر شدن احساس لامسه با اشیا
کاردستی درست کردن
تماشا کردن برنامه های ورزشی
فراگیری پانتومیم، رقص،بازیگریِ تئاتر
بازی بستن چشم و لمس اشیاء و حدس زدن در مورد آنها
جستجو در مورد بازی هایی که روانشناسان برای تقویت هوش جنبشی حرکتی کودک پیشنهاد می‌دهند.
این بازی ها ضمن اینکه باعث تقویت هوش حرکتی جنبشی میشوند به رشد اندام های کودک نیز کمک می‌کنند.‌